Investerarna om spelet bakom nya flygsatsningenInvesterarna om spelet bakom nya flygsatsningen

Investerarna om spelet bakom nya flygsatsningen

Gotland
Lästid cirka 9 min

En känsla av frustration var den första byggstenen till det som skulle komma att bli ett nytt gotländskt flygbolag. Helagotland har pratat med huvudpersonerna bakom den nya flygsatsningen om: 
✓ Okända miljonären
✓ Då blev Patrik Rees ”ordentligt förbannad”
✓ Prissättningen

Det är två veckor till sportlovet, och entreprenören Patrik Rees sitter vid sin dator och är ”ordentligt förbannad”. Under lovet ska familjen resa bort, och en båtresa är bokad för majoriteten av familjemedlemmarna. Sonen Alvin ska dock skriva ett prov i skolan på fredagen innan lovet, och med anledning av det sitter nu Patrik och bokar en flygresa till Arlanda. Biljetten för 15-åringen kostar dock 3 600 kronor, enkel resa. ”Det är inte klokt”, tänker han samtidigt som han stirrar på siffrorna på skärmen. 

Ett par månader senare, närmare bestämt den 8 maj, hålls en digital presskonferens där ett nytt flygbolag som ska bedriva linjetrafik mellan Visby och Bromma presenteras. Satsningen har än så länge varken namn eller varumärke, men det som är klart är att det är Västflyg som ska vara operatör och att ambitionen är att ha flygplan i luften innan midsommar. Initialt är planen att ha fyra flygningar tur och retur mellan Visby och Bromma. 

Den nya flygsatsningen, som ska bedriva trafik mellan Visby och Bromma, presenterades på en digital pressträff den 8. maj.
Den nya flygsatsningen, som ska bedriva trafik mellan Visby och Bromma, presenterades på en digital pressträff den 8. maj.

Bakom satsningen står en rad båda kände och okända investerare, entreprenörer och företag, och den som varit allra mest drivande i bildandet av det nya flygbolaget är Patrik Rees. Genom bolaget Tofta intressenter AB är entreprenören, som bland annat grundade e-handelstjänsten Bygghemma, en av delägarna. 

– Det här är en idé som väcktes ur frustration, och min erfarenhet är att det ofta är så det börjar. Det var samma sak när jag fick idén till Bygghemma för nästan 20 år sedan, säger han till Helagotland en dryg vecka efter att den där digitala presskonferensen hölls.

Patrik Rees är en av de mest drivande personerna bakom den nya flygsatsningen. Han säger att målet är att ha flygplan i luften innan midsommar.
Patrik Rees är en av de mest drivande personerna bakom den nya flygsatsningen. Han säger att målet är att ha flygplan i luften innan midsommar.

Patrik Rees berättar att det första fröet av frustration började gro redan när SAS tog över flygbolaget BRA:s inrikeslinjer, och kort därefter fattade beslutet att sluta flyga mellan Visby och Bromma. 

– De började höja priserna till brutala nivåer, vilket jag tycker är sjukt dåligt. Min tanke då var att det enda sättet att göra något åt det här var att starta något eget.

När SAS tog över flygbolagets BRA:s inrikesflygningar fattade man beslut om att sluta flyga mellan Visby och Bromma. Istället valde man att fokusera helt på flygtrafik till Arlanda.
När SAS tog över flygbolagets BRA:s inrikesflygningar fattade man beslut om att sluta flyga mellan Visby och Bromma. Istället valde man att fokusera helt på flygtrafik till Arlanda.

Det som sedan fick bägaren att rinna över var tillfället när han ”ordentligt förbannad” bokade sonens sportlovsresa till Arlanda. 

– Då tänkte jag att ”nu får vi ta tag i det här”. 

Min tanke då var att det enda sättet att göra något åt det här var att starta något eget.

Patrik Rees

Investerare

Patrik Rees berättar att han under flera år fört en dialog med Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson kring kommunikationerna till och från Gotland, och att man nu på allvar började diskutera ett nytt flygalternativ. I samband med det kom även Johan Gate, som Rees är affärspartner med i Tofta intressenter AB, med i bilden. Även Paul ”Dino” Larsson, handlare på Ica Maxi i Visby, blev snart en del i den framväxande satsningen.

Den sistnämnde beskriver att även hans engagemang i det nya flygbolaget till viss del bygger på en känsla av frustration.

– Jag kom in i diskussionerna kring det här redan strax innan nyår, men det var senare under våren som min stora frustration väcktes. I mars skulle jag och Moa (Lilja, dotter och vd på Ica Maxi, reds anm) åka upp till Stockholm för att gå på ett möte. Vi bokade resan två veckor innan, och totalsumman för oss två blev 15 000 kronor tur och retur, vilket kändes helt galet. När det var dags för nästa möte så bestämde vi att Moa skulle åka själv, och då kostade biljetten 7 600 kronor. De händelserna stärkte våra tankar kring att vi måste göra något åt det här ordentligt, säger Paul ”Dino” Larsson.

Ica Maxi i Visby är en av investerarna bakom den nya flygsatsningen. Paul ”Dino” Larsson, här tillsammans med dottern Moa Lilja, förklarar butikens engagemang i det nya flygbolaget med att man vill bara med och bidra till Gotland.
Ica Maxi i Visby är en av investerarna bakom den nya flygsatsningen. Paul ”Dino” Larsson, här tillsammans med dottern Moa Lilja, förklarar butikens engagemang i det nya flygbolaget med att man vill bara med och bidra till Gotland.

Patrik Rees berättar att grundtanken som initiativtagarna haft är att man gör detta för Gotlands och gotlänningarnas skull, och han upprepar flera gånger under intervjun att man inte har som ambition att tjäna pengar eller ta ut några stora utdelningar.

– Vi vill skapa ett flygbolag för gotlänningarna. Det ska vara känslan, att det här är vårt flygplan. Bolaget ska också ta ansvar för sina intäkter, utgifter och således även för prissättningen. Vi ska jobba stenhårt för att hålla nere alla kostnader, och därmed ska vi även hålla nere biljettpriserna så mycket som möjligt. 

”Prissättningen ska vi bestämma över helt och hållet här på Gotland. Vi ska ha en slimmad organisation, och ju fler som flyger med bolaget desto billigare kommer biljetterna att bli”, säger Patrik Rees.
”Prissättningen ska vi bestämma över helt och hållet här på Gotland. Vi ska ha en slimmad organisation, och ju fler som flyger med bolaget desto billigare kommer biljetterna att bli”, säger Patrik Rees.

Enligt Patrik Rees kommer med andra ord Västflyg inte ha med prissättningen att göra, utan de ska enbart agera operatör. 

– Prissättningen ska vi bestämma över helt och hållet här på Gotland. Vi ska ha en slimmad organisation, och ju fler som flyger med bolaget desto billigare kommer biljetterna att bli.

Vi ska jobba stenhårt för att hålla nere alla kostnader, och därmed ska vi även hålla nere biljettpriserna så mycket som möjligt.

Patrik Rees

Investerare

Under våren har ytterligare några investerare kommit in i satsningen, och utöver Tofta intressenter AB, Gotlandsbolaget och Ica Maxi är det Sweprod AB, Ulixxes AB samt entreprenören Sakarias Ronquist som står bakom det nya flygbolaget. 

– Vi har inte velat ha en för stor ägargrupp, och vi vill ha ägare som representerar olika delar av samhället och som är engagerade och drivna i frågan. Nu känns det som att vi är lagom många, och det finns en bred uppslutning av kompetens i ägargruppen, säger Patrik Rees.

Grundaren och ägaren Henrik Svensson var den som representerade Sweprod under den digitala pressträffen, och Patrik Rees beskriver honom som ”en fantastisk entreprenör med ett stort gediget flygintresse”.

– Jag tror till och med att han har flygcertifikat själv.

Patrik Rees säger att Sweprod-grundaren Henrik Svensson har ett ”gediget flygintresse”, och nämner att han bland annat har flygcertifikat själv.
Patrik Rees säger att Sweprod-grundaren Henrik Svensson har ett ”gediget flygintresse”, och nämner att han bland annat har flygcertifikat själv.

Sakarias Ronquist driver i dag Gotlands ginfabrik, men han har sedan tidigare rejält med erfarenhet kopplat till flygbranschen. Han har bland annat haft chefsbefattningar inom flygbolaget Bra.

– Han känns naturlig att ha med i det här gänget i och med hans erfarenhet av flyg sedan många år tillbaka. Han är dessutom en tydlig gotlandsprofil. Jag är väldigt glad att han anslöt sig till gruppen, säger Patrik Rees.

Sakarias Ronquist driver i dag Gotlands ginfabrik, men han har tidigare haft flera chefsposter inom flygbranschen. Nu är han en av investerarna bakom det nya flygbolaget.
Sakarias Ronquist driver i dag Gotlands ginfabrik, men han har tidigare haft flera chefsposter inom flygbranschen. Nu är han en av investerarna bakom det nya flygbolaget.

Den investerare som sannolikt är mest okänd för gotlänningarna är Kent Hansson, som driver bolaget Ulixxes AB. 

– Han är en affärsman som är finansiellt inriktad i första hand. Han har tidigare bott flera år i Schweiz, men har nu flyttat hem och delar sin tid mellan Stockholm och Tofta. Kent är klok och ödmjuk, och han har genom åren drivit många bolag. Jag ser det som en stor styrka att ha honom i vår grupp, säger Patrik Rees.

Bolaget Ulixxes AB ägnar sig primärt åt ”rådgivning inom företagsutveckling”. 2023 hade man en omsättning på strax över 500 000 kronor, men enligt årsredovisningen hade bolaget den sista december samma år ett eget kapital på över 76 miljoner kronor. 

Kent Hansson, som driver Ulixxes AB tillsammans med sin fru Helene, har rötter i den gotländska myllan och ser investeringen som ett sätt att ge tilbaka lite.
Kent Hansson, som driver Ulixxes AB tillsammans med sin fru Helene, har rötter i den gotländska myllan och ser investeringen som ett sätt att ge tilbaka lite.

58-årige Kent Hansson, som driver bolaget tillsammans med sin fru Helene, berättar att han har gotländska rötter då hans föräldrar är gotlänningar, och att ön ligger honom varmt om hjärtat. Han beskriver sig som entreprenör i grunden, men att han har gjort ”lite olika saker” under sitt yrkesliv. 

– Jag har en bakgrund inom finansbranschen, där jag har både byggt, sålt, köpt och räddat bolag inom massor av branscher. Under åren har det blivit någon krona över här och där, och det känns kul att kunna ge tillbaka lite på det här sättet, säger Kent Hansson.

Vad är det som gör att du går in i det här projektet?

– Det är otroligt viktigt för alla gotlänningar, både privatpersoner och företagare, att det finns bra kommunikationer med fastlandet. Jag märkte det själv förra våren när jag behövde pendla mellan Gotland och Stockholm hur viktigt det är med alternativa transportsätt.

Under åren har det blivit någon krona över här och där, och det känns kul att kunna ge tillbaka lite på det här sättet

Kent Hansson

Investerare

Vilken roll han själv kommer att ha i det nya flygbolaget är ännu lite oklart, men han säger att han hoppas kunna bidra med ”erfarenhet och kanske några kronor”.

– Det är en brokig skara med många olika spännande kompetenser i den här gruppen, och jag är redo att hoppa in och stötta där det behövs.

En annan aktör bakom det nya flygbolaget är alltså Ica Maxi i Visby, något som fått en och annan gotlänning att höja på ögonbrynen. Varför är en livsmedelsbutik en del av en flygsatsning? Enligt Paul ”Dino” Larsson är det dock inte särskilt konstigt.

– Vi vill bidra till ön, och vi ser vår inblandning i det här som att vi är med och bidrar och ger tillbaka till Gotland. 

Paul "Dino" Larsson, handlare på Ica Maxi i Visby.

Vi ser det här som ett projekt där vi kan vara med och bidra till vår ö

Paul ”Dino” Larsson

ICA-handlare

”Dino” Larsson utvecklar hur det kommer sig att Ica Maxi valt att ställa sig bakom projektet som investerare. 

– Dels kommer det sig av att både jag och Moa har haft eller har styrelseposter i Tillväxt Gotland, där just frågan om Gotlands kommunikationer och snabba förbindelser till fastlandet varit en viktig fråga. 

– Utöver det har vi ett projekt som vi kallar Maximal gemenskap, där vi på olika sätt försöker stärka gemenskapen på ön. Det handlar bland annat om att vi är med och stöttar inom idrotten och ideella organisationer. Vi kan ingenting om flygplan eller flygtrafik, men vi ser det här som ett projekt där vi kan vara med och bidra till vår ö. 

Det finns såklart en del utmaningar och frågetecken som investerarna bakom den nya flygsatsningen har att ta ställning till. Kommer exempelvis tillräckligt många att resa med flygbolaget för att det ska gå runt? Och är det ens värt att satsa på trafik till Bromma med tanke på att det finns beslut på att flygplatsen så småningom ska avvecklas?

Patrik Rees och de andra delägarna känner till omständigheterna som råder, men ser inte det här som någon kortsiktig satsning. Ambitionen är som sagt att ha flygplan i luften innan midsommar, men samtidigt säger Patrik Rees att det inte bara ska vara fokus på att snabbt få igång en verksamhet till sommaren, utan målet är att det nya flygbolaget ska leva länge.

– Det finns inga andra ambitioner än att det här ska vara en långsiktig satsning. Vi måste såklart skapa ett lönsamt bolag, men som jag sade tidigare är målet inte att tjäna några pengar.

Västflyg kommer att sköta den operationella verksamheten i det nya flygbolaget, men enligt Patrik Rees kommer Västflyg inte att ha något med prissättningen att göra. ”Den ska vi bestämma över helt och hållet här på Gotland”, säger han.
Västflyg kommer att sköta den operationella verksamheten i det nya flygbolaget, men enligt Patrik Rees kommer Västflyg inte att ha något med prissättningen att göra. ”Den ska vi bestämma över helt och hållet här på Gotland”, säger han.

Patrik Rees trycker dock på att en förutsättning för att satsningen på en ny flyglinje mellan Gotland och Bromma ska ”flyga” är att man har gotlänningarna med sig.

– Vill ingen åka så kommer det inte att finnas ett underlag för det här bolaget. Men jag tror inte att det blir ett problem. Det känns som att det finns ett uppdämt behov.

”Det här är något vi gör för Gotlands bästa”, säger Patrik Rees, en av initiativtagarna bakom den nya gotländska flygsatsningen.
”Det här är något vi gör för Gotlands bästa”, säger Patrik Rees, en av initiativtagarna bakom den nya gotländska flygsatsningen.

Paul ”Dino” Larsson:

– Det är viktigt att vi får med oss gotlänningarna i det här. Stannar det bara vid klick på artiklarna om satsningen, hejarop och dunkar i ryggen så blir det här såklart inte långsiktigt. Vi är dock medvetna om att det kommer att ta lite tid, och vi både hoppas och tror att vi har uthålligheten som krävs. 

Den nya flygsatsningen ska drivas med Västflyg som operatör, och planen är att inledningsvis ha fyra flygningar tur och retur mellan Visby och Bromma. Det innebär alltså åtta avgångar per dag.
Den nya flygsatsningen ska drivas med Västflyg som operatör, och planen är att inledningsvis ha fyra flygningar tur och retur mellan Visby och Bromma. Det innebär alltså åtta avgångar per dag.

Helagotland har utan framgång sökt Henrik Svensson och Sakarias Ronquist. När det gäller Gotlandsbolaget förklarade Håkan Johansson på den digitala pressträffen att han inte ser några problem i att ett bolag med fokus på färjetrafik nu går in som investerare i en flygsatsning.

– Vi gör det här tillsammans och Gotlandsbolaget är en del. Vi tycker att det är otroligt viktigt att bidra till möjligheten att kunna leva på Gotland, och samtidigt ha en fot på andra sidan. Vi har fortsatt vårt huvudfokus på färjetrafiken. Den brukar benämnas vår landsväg till fastlandet, jag skulle vilja säga att flyget är som vår kollektivtrafik till Stockholm. Båda dessa behövs, flyget är inte en konkurrent utan ett komplement till färjan, sade han då.