Investerarna avslöjar detaljerna om Brommalinjen

Gotland har på nytt fått ett nytt flygbolag. Nu avslöjar nätverket bakom satsningen fler detaljer för linjetrafiken mellan Visby och Bromma – som man räknar med ska vara igång redan till midsommar.

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, var tongivande i presskonferensen som aktörerna bakom nya flygbolaget höll på torsdagen. Men Gotlandsbolaget är inte på något sätt den stora investeraren i sammanhanget, framhöll han.

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, var tongivande i presskonferensen som aktörerna bakom nya flygbolaget höll på torsdagen. Men Gotlandsbolaget är inte på något sätt den stora investeraren i sammanhanget, framhöll han.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2025-05-08 20:17

Än så länge finns varken namn eller varumärke för flygbolaget, i stället väljer man att först satsa på att starta linjen inför högsäsongen. För det är bråda dagar, inte minst för operatören Västflyg. Enligt bolagets vd Anna Petre är förhoppningen att flygen ska börja gå redan till midsommar.

Till en början kommer såväl Västflygs varumärke som personal att användas för trafiken mellan Visby och Bromma.
Till en början kommer såväl Västflygs varumärke som personal att användas för trafiken mellan Visby och Bromma.

Till en början planerar man åtta avgångar varje dag, eller fyra flygningar tur och retur, mellan Visby och Bromma. 

– Hur det ser ut sen beror på efterfrågan, säger Anna Petre.

Bokningssidan är inte uppe än, det kommer dröja ett par veckor, enligt det senaste beskedet på torsdagens pressträff.

Biljettpriset då? I nuläget finns varken priser eller bokningssida, utan det dröjer ytterligare ett par veckor, är beskedet från de inblandade.

Västflygs vd Anna Petré.
Västflygs vd Anna Petré.

På sträckan mellan Växjö och Bromma, Västflygs andra nysatsning, ligger snittet för en biljett på lite drygt 2 000 kronor en enkelresa. Uppgifter som ger en liten fingervisning, enligt Anna Petre.

– Jag skulle våga gissa att priserna blir något lägre till Visby eftersom det är en kortare sträcka. Vi får se vad det blir men mycket talar för att vi i snitt hamnar strax under 2 000 kronor till Visby.

Flygbolaget står för den operationella verksamheten, men samarbetet med de lokala investerarna beskrivs som nära. Vad gäller den lokala förankringen ska den vara hög, med gotländsk personal.

Patrik Rees är genom Tofta Intressenter, ett bolag han är delägare i, en av aktörerna i satsningen.
Patrik Rees är genom Tofta Intressenter, ett bolag han är delägare i, en av aktörerna i satsningen.

En av de gotländska investerarna är Patrik Rees, som varit en av de drivande i flyglinjen genom Tofta Intressenter AB där han är delägare. Enligt honom är ambitionen att flygbolaget ska bära sig själv, men inte mycket mer än så.

– Vi går inte in i det här för att tjäna pengar, utan för att vi tror att det är vad Gotland behöver, säger Patrik Rees.

Totalt är det sex olika företag eller entreprenörer som står bakom flygsatsningen: Gotlandsbolaget, Tofta Intressenter, ICA Maxi Visby, SweProd AB, Ulixxes AB och entreprenören Sakarias Ronquist.

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, beskriver konstellationen som en bred palett av aktörer i det gotländska näringslivet, som bidrar med kapital för att satsningen ska bli möjlig.

– Att vi startar det här bolaget betyder inte att uppdraget är klart. Det är väldigt viktigt att övriga näringslivet är med och bidrar, säger Håkan Johansson.

Efterfrågan från såväl företag som privatpersoner kommer bli avgörande för prisnivån på biljetter men också sådant som turtäthet under lågsäsong. Mer än så kan Västflyg och de sex aktörerna inte säga i dagsläget.

Paul "Dino" Larsson representerade Ica Maxi, som går in med kapital, under den pressträff som hölls på torsdagen.
Paul "Dino" Larsson representerade Ica Maxi, som går in med kapital, under den pressträff som hölls på torsdagen.

Paul Dino Larsson, representant för Ica Maxi, menar att det snart är "upp till bevis", nu när själva nyheten om den nya flyglinjen är ute.

– Intresset har varit grymt stort utifrån rapporteringen i media men också på snacket i sociala medier. Vi får se om det är så, eller om det här slutar med att bara handla om klick och hejarop, säger Paul Dino Larsson.

Ingen av aktörerna vill i nuläget berätta hur mycket de satsat i projektet. Håkan Johansson lyfter dock själv att Gotlandsbolagets roll inte kommer att vara dominerande i flygbolaget.

– Vi gör det här tillsammans och Gotlandsbolaget är en del. Vi tycker att det är otroligt viktigt att bidra till möjligheten att kunna leva på Gotland, och samtidigt ha en fot på andra sidan. Vi har fortsatt vårt huvudfokus på färjetrafiken. Den brukar benämnas vår landsväg till fastlandet, jag skulle vilja säga att flyget är som vår kollektivtrafik till Stockholm. Båda dessa behövs, flyget är inte en konkurrent utan ett komplement till färjan, säger Håkan Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!