Efter missnöje med SAS prisbild och tillgång på avgångar, och då bara på Arlanda, släppte ett nätverk av gotländska företagare för precis en månad sedan nyheten att man går ihop med flygbolaget Västflyg. Planen var 50 avgångar i veckan, på en ny linje mellan Visby och Bromma.
– Vi gör detta för att bidra till Gotlands tillgänglighet, vilket i förlängningen gynnar även vår kärnverksamhet, sa Håkan Johansson, vd på Gotlandsbolaget, i ett pressmeddelande.
Vid en digital presskonferens medverkade samma dag flera av de gotländska entreprenörerna, ihop med Trollhättan-baserade flygbolaget Västflyg.
Västflyg skulle ordna fram flygplan, och tillhandahålla ett redan färdigt bokningssystem för biljetterna.
Nu ser det ut som att samarbetet spruckit.
– Vi hittar inte fram samarbetsmässigt, säger Västflygs vd Anna Petre och berättar att avtalsförklaringen om partnerskap med trafikstart till sommaren nu har strandat.
För Gotland och gotlänningarna gör det att alternativet med en flyglinje på Bromma nu är borta, åtminstone kortsiktigt för i sommar.
– Till midsommar är det inte möjligt. Det finns en öppning för oss på Västflyg med trafik mellan Bromma och Visby under Almedalsveckan, men då i egen regi. Det tittar vi på nu, säger Anna Petre.
Västflyg hade ett flygplan med besättning klart att hyras in och sättas i trafik på Visby. Konkurrens med priskrig om resenärerna under sommaren, men också frågan om namnet på flygsatsningen till och från Gotland, kan ha bidragit till att trafiken inte kommer igång redan nu i sommar.
– Det är klart att det är frustrerande, jag vill ju så gärna göra det här och jag tror fortfarande på linjen, på ett eller annat sätt, och jag är öppen för trafikstart till hösten, säger Anna Petre och trycker på vikten av en Visbyförbindelse, också för Bromma flygplats överlevnad.
Även på Visby flygplats inväntar man besked om och när den nya linjen på Bromma kan komma igång.
– Vi har inte något bekräftat startdatum och avvaktar lika mycket som alla andra när en trafikstart kan ske, säger flygplatschef Gunnar Jonasson.
Förutom Gotlandsbolaget finns bolaget Tofta Intressenter, ICA Maxi Visby, Ulixxes, Sweprod AB och entreprenören Sakarias Ronquist bakom den planerade satsningen från Gotland.
Bakom Tofta Intressenter finns bland annat entreprenören Patrik Rees. När Helagotland under tisdagen försöker få kontakt svarar han i ett SMS att han inte kan säga när en trafikstart kan ske på Bromma. Enligt honom är just flygplanet en av frågorna man jobbar intensivt med: ”Som entreprenör får man ta dag för dag och beslut för beslut när vi jobbar oavbrutet med frågan att få till ett plan som kan lyfta mellan Visby och Bromma”.
Inte heller Håkan Johansson kan säga när en trafikstart kan ske.
– Det har varit en diskussion och det är viktigare att få till en långsiktigt bra lösning än att snabbt få upp ett plan i luften, säger han.
Flera frågor kring villkoren för satsningen återstår att lösa, vilka vill Håkan Johansson inte gå in på.
– Vi förhandlar inte via media. Vi behöver prata gemensamt i gruppen med en samsyn kring villkoren, och att den tänkta alliansen mellan Växjö, Trollhättan, och potentiellt fler städer, kan landa rätt, säger han.