Flygplatsen redo att skala upp för konkurrerande bolag i sommar

SAS ökar antalet avgångar, sätter in större plan och får konkurrens från fler bolag. Flygplatschef Gunnar Jonasson tror på en stark sommar.
– Det finns utrymme för fler linjer, säger han.

Visby flygplats är Olivia Lindbloms nya arbetsplats sedan bara en vecka. Redan sitt tredje pass vinkar hon vant in piloten på SAS lunchankomst till plats fyra ute på plattan.

Visby flygplats är Olivia Lindbloms nya arbetsplats sedan bara en vecka. Redan sitt tredje pass vinkar hon vant in piloten på SAS lunchankomst till plats fyra ute på plattan.

Foto: Henrik Radhe

Visby2025-05-18 06:00

Med ett i stort sett fullastat plan sätter kaptenen ombord på SAS lunchankomst hjulen i landningsbanan. Han taxar in mot Olivia Lindblom som dirigerar in planet till plats fyra på plattan. Inne i avgångshallen väntar fler än som ryms tillbaka mot Arlanda, med två på stand-by.

– Det är tryck på fredagar, säger flygplatschef Gunnar Jonasson och hälsar på passagerarna.

Han kan se tillbaka på en turbulent tid för Visby Airport, sedan beskedet i höstas kom om att flygbolaget BRA skulle sluta flyga på Bromma från årsskiftet. SAS tog då över, men med fyra turer per dag och till Arlanda istället.

– Det flögs, men med begränsad kapacitet under början av året.

Visby flygplats laddar för att skala upp verksamheten kraftigt. Flygplatschef Gunnar Jonasson välkomnar ett nytt bolag på Brommalinjen, och de andra aktörer som kommer till i sommar.
Visby flygplats laddar för att skala upp verksamheten kraftigt. Flygplatschef Gunnar Jonasson välkomnar ett nytt bolag på Brommalinjen, och de andra aktörer som kommer till i sommar.

Samtidigt påbörjades rekrytering av personal till sommaren, ett 20-tal både nya och tidigare anställda som kommer tillbaka. För Olivia Lindblom är Visby flygplats sedan i måndags hennes nya arbetsplats.

– Jag har alltid varit intresserad av flyg och vi har flugit mycket i familjen, säger hon och hugger i för att snabbt tömma och lossa bagage och resväskor från planet som nyss landat.

Under tre månader förra sommaren flög 113 505 passagerare till och från Visby. Utfallet den här sommaren kan landa på ungefär samma nivåer. Olivia Lindblom är en av de nya som utbildats under våren för att sköta allt runt planens ankomster och avgångar.
Under tre månader förra sommaren flög 113 505 passagerare till och från Visby. Utfallet den här sommaren kan landa på ungefär samma nivåer. Olivia Lindblom är en av de nya som utbildats under våren för att sköta allt runt planens ankomster och avgångar.

Visby Airport förbereder just nu för att i sommar kraftigt skala upp verksamheten. Det innebär personal på plats från klockan 05 på morgonen till 23 på kvällen. Sedan beskedet kom från Västflyg, som tillsammans med 15 lokala entreprenörer tänker dra igång trafiken på Bromma igen, vill Gunnar Jonasson ha en diskussion om deras ankomst- och avgångstider.

– Om trafiken ska gå samtidigt med andra bolag blir det en utmaning för oss. Än så länge har vi inte sett en tidtabell för Bromma-trafiken. Vi måste få det att fungera, får vi 15 minuter mellan bolagens boarding är det bra – om vi ska kunna leverera en bra produkt behöver vi komma överens om bra tider, säger han.

Gunnar Jonasson gör sin fjortonde sommar som flygplatschef på Visby Airport. Efter turbulensen kring Bromma i vinter tror han ändå den här sommaren landar in på normala nivåer, där Brommatrafiken räddas av Västflyg.
Gunnar Jonasson gör sin fjortonde sommar som flygplatschef på Visby Airport. Efter turbulensen kring Bromma i vinter tror han ändå den här sommaren landar in på normala nivåer, där Brommatrafiken räddas av Västflyg.

Klart är att det är de resurser han nu har tillhands som måste lösa sommaren. I värsta fall med omplanering och extrapass för någon. Att utbilda ytterligare personal skulle ta för lång tid.

– Nu är det för sent. Den stora utmaningen för en flygplats är att det är stor variation på flygplanstyperna. Man måste vara utbildad på varje typ av plan, säger Gunnar Jonasson. 

Han berättar att den här sommaren kommer att trafikeras av plan med allt från 34 säten till 180 stolar i en Airbus. Där flygplatspersonalen har fått säkerhetsutbildning och behörighet att tanka, elansluta och hantera planen på marken.

Arlanda har varit katastrof för pendlaren Helena Asker. ”Jag är överlycklig att nu få starta från Bromma igen. Jag flyger varje vecka och Arlanda tar 4,5 timme – Bromma en timme och 20 minuter dörr till dörr”, säger hon.
Arlanda har varit katastrof för pendlaren Helena Asker. ”Jag är överlycklig att nu få starta från Bromma igen. Jag flyger varje vecka och Arlanda tar 4,5 timme – Bromma en timme och 20 minuter dörr till dörr”, säger hon.

Av förra årets nära 300 000 passagerare på Visby flygplats flög 113 505 under juni, juli och augusti. Årets sommar såg tidigare ut att få en dipp och minskning.

– Om Brommalinjen kommer på plats kan vi se en sommar med ungefär samma utfall som den föregående, säger Gunnar Jonasson och visar räkneexempel som matematiskt visar att det finns plats för både SAS och Västflyg, med Arlanda och Bromma:

– Det kan man absolut konstatera, det finns utrymme för båda linjerna, säger han.

Martin Vallin är groundhandling-specialist och har koll på det mesta på marken. Här i samtal med flygplatsens chef Gunnar Jonasson.
Martin Vallin är groundhandling-specialist och har koll på det mesta på marken. Här i samtal med flygplatsens chef Gunnar Jonasson.
SAS ökar kapaciteten kraftigt den här sommaren, med större plan och fler avgångar till Arlanda. Västflyg har aviserat trafikstart på Bromma från Almedalsveckan, men avgångstider är ännu inte klara.
SAS ökar kapaciteten kraftigt den här sommaren, med större plan och fler avgångar till Arlanda. Västflyg har aviserat trafikstart på Bromma från Almedalsveckan, men avgångstider är ännu inte klara.

Förutom SAS kör även Norwegian på Arlanda. Västflyg flyger direkt till Trollhättan, och Finnair till Helsingfors. 

Beskedet från Västflyg är omkring 50 avgångar till och från Visby per vecka, med trafikstart senast Almedalsveckan.

– Det är ett välkommet tillskott, säger Gunnar Jonasson och räknar med en ökning av kapaciteten med drygt 2 000 flygstolar i veckan. 

När han tittar på vecka 28 som exempel innebär det sedan tidigare 120 ankomster och avgångar. Nu tillkommer ytterligare 50 med Västflyg. Sett till antalet flygstolar och hur många som flög i fjol skulle det ändå behövas ett antal avgångar – om trycket från passagerarna blir detsamma.

Visby flygplats har anställt ett 20-tal personer för sommaren. Oavsett vad som händer får flygplatsen nu klara läget med den styrka man har – att utbilda ännu fler skulle ta för lång tid.
Visby flygplats har anställt ett 20-tal personer för sommaren. Oavsett vad som händer får flygplatsen nu klara läget med den styrka man har – att utbilda ännu fler skulle ta för lång tid.

En större ombyggnad av Visby flygplats planerades från början att ha varit klar under 2025. Vikande underlag åren efter pandemin för flygbranschen i sin helhet har försenat de byggplanerna.

– Vi har fått pausa arbetena och skjuta på de planerna till 2027 med två års försening, säger Gunnar Jonasson.

En annan utmaning framåt är kravet att flyget fram till år 2030 måste bli koldioxidneutralt.

– Där kan man redan nu köpa till biobränsle på sin flygbiljett, säger han och pekar på elflyg och även vätgas som framtida möjliga drivmedel.

Under sin fjortonde sommar som flygplatschef tror Gunnar Jonasson att Visby Airport kommer att vända uppåt, från den bottennivå man varit nere och vänt på.

– Tack vare den satsning vi nu ser på Arlanda, och den som kommer med Västflyg på Bromma. Det innebär förbättrad tillgänglighet till och från Gotland och möjligheter att kunna mötas. Vi ser ljust på framtiden och resandet mellan Gotland och Stockholm, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!