Destination Gotland har under flera år använt "Gotland – jorden runt på en ö" i sin marknadsföring. Människor har fått se gotländska platser jämföras med andra platser runt om i världen. Till årets kampanj valde man att istället för stilbilder satsa på en reklamfilm. Filmen fick antalet bokningar att rejält och den har över 50 000 visningar på Youtube.
– Tanken med den nya reklamfilmen är att komplettera årets material. Vi har börjat med det nya sättet att visa upp Gotland, säger Karin Pettersson från Destination Gotland.
Hon är tillsammans med Jessica Aronsson, Hill, projektledare för filmen. Det är den gotländska reklambyrån som tillsammans med Ligistfilm producerar filmen. Mark Ingelse är manusförfattare och säger att den andra filmen ska bli en fortsättning på årets reklamfilm.
– Vi bygger vidare på samma story. Nu får vi visa upp vad man gör när de är på Gotland. Vi bevisar verkligen att Gotland är jorden runt på en ö, säger Mark Ingelse.
Inspelningen av reklamfilmen har hållit på sedan i måndags och de sista scenerna av reklamfilmen spelades in under torsdagen. Mark Ingelse säger att det är speciellt att få vara med och göra en reklamfilm om Gotland.
– Alla älskar det här och alla blir ambassadörer från Gotland. Alla har ett ställe som man vill visa upp från ön, säger Mark Ingelse och spridningen av filmen främst i sociala medier.
Den nya reklamfilmen väntas ha premiär under våren 2016.