De som sörjt att flygtrafiken till Bromma ströps när flygbolaget Bra istället började flyga åt SAS, med Arlanda som bas, kan glädjas åt det otippade samarbete som tagit form.
Ett nätverk av gotländska intressenter har en gemensam avsiktsförklaring om flyg mellan Visby och Bromma.
Men hallå. Väcker inte jublet en del frågetecken, trots allt?
Den som eventuellt vill ta plats i hurra-kören och som gläds åt att Ica Maxi är med för att de ”vill göra något för Gotland” kan fråga sig vad folk gör mest; äter eller flyger. Jag som inte flyger mer än jag måste och som konstaterar att det går åratal mellan mina resor i luften tänker att Paul ”Dino” Larsson som matjätte har andra verktyg för att göra skillnad för folk än att supporta flygtrafik. Sänk priset på matkassen, för tusan! Gissar att vi som sällan flyger är i majoritet på dem som veckopendlar eller flyger några gånger varje månad. Så min killgissning är att vi är fler som skulle uppskatta lägre matpriser istället, om nu Ica Maxi-Dino menar allvar med att han vill ”bidra tillbaka till Gotland” som han säger som investerare för flyglinjen.
Att sedan Rederi AB Gotland, alltså Gotlandsbolaget, blir en annan av aktörerna är också en ögonbrynshöjare. De är de som rott hem anbudet att fortsätta köra Gotlandstrafiken mellan Visby och fastlandshamnarna, med sitt nybildade dotterbolag Alvina Shipping mellan 2027-2035. Gotlandsbolaget har redan en minst sagt otroligt dominerande ställning när det gäller resandet till sjöss mellan Gotland och fastlandet. Nu blir de också en aktör i luften. Men Konkurrensverket lär inte bry sig. Nu blir det ju konkurrens i flygtrafiken.
– Vi gör detta för att bidra till Gotlands tillgänglighet, vilket i förlängningen gynnar även vår kärnverksamhet, säger Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget, i ett pressmeddelande.
Han säger om flygsatsningen att Gotlandsbolaget inte ser flyget som en konkurrent utan ett komplement.
Det är flygbolaget Västflyg som tillsammans med de gotländska entreprenörerna planerar en nystart för flyglinjen mellan Visby och Bromma till midsommar. Ett bump på vägen, eller en luftgrop, för att så många som möjligt ska kunna sätta sig i just deras flygplansstolar är att Västflyg saknar ramavtal med staten. Det betyder att de som jobbar på statens olika arbetsplatser på Gotland får svårt att välja Västflyg om de ska följa spelreglerna för gällande upphandlingar kring resor; Försvarsmaktens, Skatteverkets, Riksantikvarieämbetets och länsstyrelsens personal till exempel. Om det säger vd, Anna Petré till P4 Gotland att det är ”någonting vi får jobba på”.
Men Region Gotlands anställda lär i hög grad välja Bromma, att döma av uttalanden från regionstyrelsens ordförande, när avsiktsförklaringen blev känd. Regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) tycker i alla fall att vi alla ska känna stor tacksamhet för att flygmonopolet försvinner.
Från flygbolaget SAS sida säger presschefen Pia Herrera att de välkomnar uppstickare, så länge konkurrensen sker på lika villkor. Förutom Västflyg kommer också Norwegian att trafikera Visby flygplats i sommar.
Det verkar ju vara rena rama resefyrverkeriet nu. Mina höjda ögonbryn till trots är jag ändå inte så förvånad. Vi står på tröskeln till sommar. Att det dras igång flyglinjer till midsommar mellan sommar-Gotland och andra orter är en lågoddsare. Mer spännande blir att spå utvecklingen när Almedalsveckan, Medeltidsveckan, Stockholmsveckan och alla andra sommarveckor är bortrivna ur almanackan.
Det är i kalla oktober, gråa november och blåsiga februari det ska visa sig om det är flygfyrverkeri för gotlänningarna, eller tomtebloss för sommarresenärerna.