Gotlandsflyg är väl det mest kända och det mest framgångsrika exemplet på en lokal uppstickare som tagit upp kampen med stora etablerade aktörer för att skapa konkurrens inom flyg eller båttrafik till och från Gotland.
Det konceptet som Gotlandsflyg lanserade höll i hela 15 år innan bolaget blev uppköpt av BRA, läser jag mig till på Wikipedia.
Men vi har också sett hur andra misslyckats, både med färjeförbindelser som med flyglinjer.
Jag är fundersam över om flygkommunikationerna till och från Gotland mår bra av konkurrens i längden. Risken finns att ingen får tillräcklig ekonomi för att hålla ut långsiktigt, om inte staten går in och stöttar upp verksamheten precis som med färjetrafiken.
Jag är också skeptisk till alla lågprisprojekt då det i slutändan brukar gå ut över kvalitet, arbetsvillkor och miljö. Jag kan själv betala lite extra för att dra mitt strå till en stack som blir kvar och där myrorna mår bra. Om ni förstår liknelsen.
Finns det kollektivavtal, ett ordnat arbetsmiljöarbete och en tanke att vara kvar och utveckla verksamheten under en längre tid betalar jag gärna lite mer.
Hur det nu kommer att bli i den nya flygsatsningen vet vi inte ännu.
Vad vi vet är att ett antal gotländska företag och entreprenörer valt att lägga i upp omkring 20 miljoner kronor för att försöka starta upp en ny flyglinje mellan Visby och Bromma. Några av de intressenter som nämns får ögonbrynen att åka upp en bit. Att Ica Maxi tar så mycket betalt för sina varor att de kan använda ett antal miljoner på en så pass riskabel investering som en flyglinje är värt att notera. Vilket kollegan Katarina Hedström, på Gotlänningens ledarsida, gjorde med den äran häromdagen.
Även Gotlandsbolagets medverkan väcker uppmärksamhet på fler sätt än att de nu ger sig in i en konkurrerande verksamhet, men den biten lär jag återkomma till.
Om jag förstått det rätt är Bromma intressant av två anledningar. Dels på grund av att hela restiden blir kortare, av flera olika anledningar bland annat flygtid, logistiken på terminalen och restiden från flygplatsen till centrala Stockholm. Men även då jag uppfattat att en konkurrerande flyglinje på Arlanda av ett litet flygbolag skulle få sämre förutsättningar än SAS, med längre restid som en följd.
Som jag skrivit så många gånger tidigare är Brommas tid räknad. Efter SAS rekonstruktion där BRA, som trafikerade Bromma, blev underleverantör till SAS och lämnade Bromma, är det betydligt färre flyg som trafikerar flygplatsen. Det borde innebära att de som är kvar får står för de kostnader som trafiken medför. Tänker bland annat på all personal på terminalen som behövs exempelvis de som tar hand om bagage och handskas med säkerheten. Om de inte ska ha förfärliga arbetsvillkor med märkliga deltidsanställningar eller stora luckor i sina scheman mellan de olika avgående och ankommande flygplanen.
Jag tror dessutom att många av de nackdelar som vi i dag ser med Arlanda, jämfört med Bromma, kommer att jobbas bort efter hand. SAS har redan meddelat att det snart kommer att ingå biljetter med snabbtåget Arlanda Express för de som bokar sin flygbiljett till och från Visby via SAS app. I och med det mer än halveras restiden mellan Arlanda och Stockholm Central, och ett av de problem som många gotlandsresenärer upplever med Arlanda som destination är löst.
Flyget som bransch har haft det riktigt tufft under och efter pandemin, men det var inte heller helt problemfritt innan. Jag upplever också att inrikesflyget har haft det tuffast.
Nu försöker SAS återhämta sig efter den rekonstruktion de genomgick under 2024 och risken med en konkurrent är att flygtrafiken till och från Gotland inte blir ekonomiskt hållbar för någon, och att vi står här snart igen, som i november, utan kloka flygkommunikationer.