Turerna inför ett nytt Gotland Grand National i Hejdeby har varit många sedan det stod klart att tävlingen inte fick vara kvar på Tofta skjutfält.
I somras fick arrangören Nordic Sport & Event tillstånd från länsstyrelsen att anordna tävlingen – som planeras till 24-26 oktober – men det överklagades senare till mark- och miljödomstolen samt till förvaltningsrätten.
Ärendet är fortsatt uppe i en instans, efter att förvaltningsrättens beslut överklagats till kammarrätten, och arrangören går en kamp mot klockan för att kunna och hinna förbereda banan.
Helagotland har tidigare berättat om villkoren i länsstyrelsens första beslut som förhindrat arrangörens förarbete, men i förra veckan hände saker.
Först fick arrangören ett slags positivt "intyg" från länsstyrelsen, som Nordic Sport & Events vd Conny Bohlin kallade det, och i fredags tog myndigheten ett nytt beslut. Där gav man GGN-arrangören dispens för terrängkörning i samband med förberedelseåtgärder, och beslutet gäller omedelbart även om det överklagas.
”För att detta beslut om dispens ska kunna vara meningsfullt så nära inpå tävlingens genomförande krävs det att det ska vara möjligt att verkställa direkt. Länsstyrelsen bedömer att dispensen inte kommer att ge någon större påverkan på enskilda. Eventuell påverkan är dessutom tillfällig. Vidare anser länsstyrelsen att arrangörens enskilda intresse av att kunna förbereda endurotävlingen är väsentligt och i detta fall väger tungt”, skriver man bland annat i sin motivering till beslutet.
Anna-Lena Fritz, chef på enheten för naturskydd, kommenterar fredagens beslut så här:
– Vi fattade beslut om att Nordic Sport & Event, med Conny i spetsen, får börja förarbetena. Nu skriver vi inte specifikt avverkning, men det är ju det som han ska ha de här maskinerna till. Med skogsmaskiner och traktor med fräs, och det med omedelbar verkan. Det här beslutet har fått laga kraft med en gång kan man säga, även om det överklagas.
Varför gör ni det nu?
– Därför att de är i behov av maskiner som inte har förutsetts tidigare, och som behövs för avverkningen. Vi ska inte blanda oss i det som ingår i domstolens ärende nu, det vill säga alla andra maskiner som varit på tapeten i den här terrängkörningen, men det här är andra maskiner. Därför kan vi fatta ett särskilt beslut om det, det är vår bedömning.
Länsstyrelsens första beslut, om terrängkörningsdispens för själva tävlingen, är förenat med ett villkor som säger att arrangören inte får använda två- och fyrhjuling samt lastmaskin, och det gäller fortfarande säger Anna-Lena Fritz.
– Den typen av maskiner får de inte använda förrän det har vunnit laga kraft.
Så det här är något slags tilläggsbeslut?
– Ett självständigt beslut skulle jag kanske kalla det. För användande av en annan typ av maskiner.
– Nu sökte han för de här andra maskinerna och då kunde vi fatta beslut om det. Lite i sen timme, men dock.
Att man kan göra den här typen av undantag, är det vanligt förekommande?
– Nej... Jag skulle inte säga att det är ofta vi har fattat den här typen av beslut, det kan jag inte erinra mig att vi har gjort.
Att GGN är en så pass stor tävling och stor för Gotland... spelar det in?
– Egentligen inte. Nu fick vi en ansökan om andra typer av maskiner och då får vi överväga om vi kan fatta beslut om det, och i det här fallet bedömde vi att vi kunde göra det. Att vi gav det verkställighet med en gång, det har att göra med att det är bråttom och nära inpå tävlingen som det här ska utföras, säger Fritz.
Conny Bohlin, vd på Nordic Sport & Event, tog glatt emot fredagens besked.
– Jag har stor respekt för myndigheters arbete men vi har gjort rätt hela tiden och det kom beviset på idag, sa han bland annat till P4 Gotland.
Bohlin har tidigare sagt till Helagotland att han är 100 procent säker på att tävlingen kommer att bli av och att han ser det tidigare nämnda "intyget" som ett klartecken, även om länsstyrelsens första beslut inte vunnit laga kraft.
Om länsstyrelsen tolkar det på samma sätt? Anna-Lena Fritz svarar:
– Själva tävlingsdagarna omfattas inte av det här med laga kraft. Så i den delen har han ju rätt. Sen kanske det låter vidlyftigt att han tolkar att det är tuta och köra när det gäller hela arrangemanget, säger hon.
Det har som sagt hänt mycket runt GGN:s framtid, och det finns många starka känslor och intressen runt den stora endurotävlingen. Anna-Lena Fritz konstaterar att ärendet krävt mycket tid.
– Det här varit en utmaning för vi har fått lägga mycket åt sidan, eftersom det har blivit så omfattande. Det kanske vi inte hade förutspått från början, att det skulle bli så stort. Sen vi begärde en miljökonsekvensbeskrivning har ärendet blivit mer omfattande, och det var nödvändigt eftersom det här området inte är helt okomplicerat, både med naturvärden och andra delar som behöver beaktas där ute.
– Det har tagit otroligt mycket tid och det är många på myndigheten som varit inblandade i ärendet. Det är klart att det har tagit tid från annat som vi hade kunnat besluta om. Det har fått ligga och vänta istället, det kan man nog lugnt säga, säger Anna-Lena Fritz.