Det har varit, och är, många turer runt Gotland Grand Nationals framtid.
Den senaste tiden har länsstyrelsens beslut, där man gav dispens för terrängkörning och klartecken till arrangören för tävlingar i Hejdeby, överklagats av grannar till två olika domstolar.
I det ena fallet (det som rörde samrådsbeslutet om tävlingens påverkan på natur- och kulturvärden), som först gick till mark- och miljödomstolen, avgjordes tidigare i veckan och mark- och miljööverdomstolen avslog överklagandena.
En domstolsinstans återstår dock sen förvaltningsrättens dom, som gick på länsstyrelsens linje i beslutet att bevilja terrängkörningsdispens, överklagats till kammarrätten.
Domen går att överklaga till och med 8 oktober, och det kommer alltså att ta ytterligare tid innan frågan är avgjord i rätten.
– Det har inte varit en enkel resa och vi har ännu en bit kvar innan det vunnit laga kraft, men vi har tillstånd att genomföra tävlingen GGN 2.0 utan att det vunnit laga kraft. Det har vi fått ett intyg av länsstyrelsen på idag, sa Conny Bohlin, vd för arrangören Nordic Sport & Event i ett pressmeddelande efter mark- och miljööverdomstolens besked häromdagen.
Det ”intyg” Bohlin som syftar på är ett meddelande från länsstyrelsen, som enligt myndigheten är en sammanfattning av vad som anges i beslutet om terrängkörningsdispensen.
Conny Bohlin ser meddelandet (läs hela i artikelns faktaruta) som ett klartecken att kunna anordna GGN utan att ärendet vunnit laga kraft.
– Det innebär att vi får genomföra tävlingen och återställa utan att det har vunnit laga kraft. Vi kan gå ut med grävmaskin för att kunna knuffa omkull träden och lastmaskin för att hämta dem. Så där har de gett med sig nu, att vi kan förbereda banan, säger han.
Om länsstyrelsen gör samma tolkning är oklart. Helagotland har de senaste dagarna sökt Anna-Lena Fritz, chef på enheten för naturskydd, för frågor men hon har varit på tjänsteresa och inte varit anträffbar för en kommentar.
– Han har ju sökt för att köra med två- och fyrhjulingar och lastmaskin. Om han nu avser att köra med något annat, om han menar att han har hittat något kryphål för till exempel bandvagn eller motorfordon med sex eller tio hjul eller något annat, så har han ju inte sökt för det.
– Det har fortfarande inte vunnit laga kraft, så oavsett om han påbörjar arbetet med det han har sökt för, det vill säga två- och fyrhjulingar och lastmaskin eller andra motorfordon med annat utseende eller kapacitet, så gör han det helt på egen risk, sa Anna-Lena Fritz för ett par veckor sen.
I det nya meddelandet från länsstyrelsen, eller "intyget" som Bohlin kallar det, står det tidigare villkoret – att arrangören inte får använda två- och fyrhjulingar samt lastmaskin för förberedelseåtgärder av banan innan beslutet vunnit laga kraft – fast, men nu har myndigheten också skrivit:
”Länsstyrelsen konstaterar därmed att det inte finns något särskilt villkor om laga kraft avseende övriga åtgärder, det vill säga körning under tävlingsdagarna och återställning av banorna.”
”Länsstyrelsen konstaterar även att det inte finns något villkor om laga kraft avseende övriga fordon som ansökan omfattat, det vill säga grävmaskiner och lastbilar.”
Detta gör alltså att Conny Bohlin är säker på att GGN kommer att bli av, oavsett om beslutet hunnit vinna laga kraft eller ej.
– Ja, 100 procent. Det har jag vetat hela tiden, för jag har haft ryggen fri i det här. Sen förstärker det här upp det. Men jag har hela tiden, med vår jurist, känt att jag har klart att kunna göra allt det här.
– Vi har haft rätt i vår ansökan från början och de har ändrat sig på en punkt nu, och det trodde jag aldrig. Det är så tydligt att vi i vår ansökan har angett så många fler fordon än vad de har påtalat under ganska lång tid, säger han.
Bohlin säger vidare att han tack vare "intyget" snart kan ha ett tv-avtal klart med SVT.
– Jag hoppas att det ska vara klart nästa vecka. Deras jurister har svårt att sätta sig in i det här ärendet, för de är inte jurister av det slaget. De har lite svårt att förstå alla turer med domstolarna, beslut och skrivelser och de måste ha att detta är enligt lagens princip. Men nu har vi fått det, att vi kan genomföra tävlingen och vi kan påbörja arbetet. Så nu kan de sända.
Gotland Grand National planeras att köras 24-26 oktober.