Svarar efter arrangörens drag: ”Då måste vi också säga ifrån”

Länsstyrelsen sa "ja" till GGN i Hejdeby – men beslutet har inte vunnit laga kraft. Tävlingsarrangören tänker ändå påbörja arbetet med banan. ”De är naturligtvis fria att ta in hjälp och tolka våra beslut, det får vem som helst göra, men då måste vi också säga ifrån när vi gör en annan bedömning”, säger Anna-Lena Fritz, chef på länsstyrelsens enhet för naturskydd.

GGN-arrangören tänker påbörja banarbetet, men länsstyrelsens beslut har inte vunnit laga kraft.

GGN-arrangören tänker påbörja banarbetet, men länsstyrelsens beslut har inte vunnit laga kraft.

Foto: Emil Lundberg

Enduro2024-09-10 12:27

Länsstyrelsen tog i somras beslutet att ge GGN-arrangören Nordic Sport & Event klartecken för tävlingar i höst. Det överklagades till mark- och miljödomstolen samt förvaltningsrätten – men domstolarna har gått på länsstyrelsens linje

De båda domstolarnas beslut kan dock fortfarande överklagas till nästa instans (Mark- och miljööverdomstolen samt kammarrätten), och det betyder att länsstyrelsens beslut inte har vunnit laga kraft. 

I länsstyrelsens beslut finns ett villkor som säger att ”körning med två- och fyrhjulingar samt lastmaskin i samband med förberedelseåtgärder av banorna får ske från att beslutet vunnit laga kraft och fram till dagen innan tävlingen (den 24 oktober 2024).”

Helagotland har tidigare rapporterat att arrangören Nordic Sport & Event försökt få villkoret omprövat av länsstyrelsen, men deras förhoppning om "hjälp" har varit fruktlös. 

– Vi kan inte pröva samma sak som är föremål för överprövning i domstolen, har Anna-Lena Fritz, chef på enheten för naturskydd, tidigare sagt. 

Arrangören Nordic Sport & Event tänker dock påbörja banarbetet i Hejdeby. Det meddelade bolaget i ett pressmeddelande i slutet av förra veckan, efter att ha gått igenom länsstyrelsens beslut tillsammans med en jurist. 

– Vi framhäver att vi får köra med motordrivna fordon, men dock ej med tvåhjuling, fyrhjuling och lastmaskin. Det är så vi ser det, säger Conny Bohlin, bolagets vd. 

På samma sätt ser inte länsstyrelsen saken. 

Under måndagseftermiddagen hade Anna-Lena Fritz ett samtal med GGN-arrangören och framförde myndighetens åsikt.

– Jag har precis pratat med Conny och varit tydlig mot honom om att när vi skriver ett beslut om undantag för terrängkörningsförordningen så behandlar vi det som man söker för. Han har ju sökt för att köra med två- och fyrhjulingar och lastmaskin. Om han nu avser att köra med något annat, om han menar att han har hittat något kryphål för till exempel bandvagn eller motorfordon med sex eller tio hjul eller något annat, så har han ju inte sökt för det, säger Fritz och fortsätter: 

– Det har fortfarande inte vunnit laga kraft, så oavsett om han påbörjar arbetet med det han har sökt för, det vill säga två- och fyrhjulingar och lastmaskin eller andra motorfordon med annat utseende eller kapacitet, så gör han det helt på egen risk. 

Anna-Lena Fritz säger att hon har stor förståelse för den tidsnöd bolaget är i, men att det också är en aspekt som arrangören varit medveten om hela tiden. 

– De är naturligtvis fria att ta in hjälp och tolka våra beslut, det får vem som helst göra, men då måste vi också säga ifrån när vi gör en annan bedömning. Och att vi nu kanske nästan blir övertalade att vi ska säga att det är okej, det tycker vi inte. Vi har fattat vårt beslut och då är det det som gäller. Det har vi sen tidigare redan meddelat, att vi inte kommer att ändra oss, säger hon vidare.

undefined
”De är naturligtvis fria att ta in hjälp och tolka våra beslut, det får vem som helst göra, men då måste vi också säga ifrån när vi gör en annan bedömning”, säger Anna-Lena Fritz.

Till Helagotland säger Conny Bohlin att man tänker att fortsätta med banarbetet. 

– Det står i beslutet att vi får framföra motordrivna fordon i förberedande åtgärder, under tävlingen och för återställning. Sen finns det ett villkor där vi inte får framföra tvåhjuling, fyrhjuling och lastmaskin på banan. Och arenorna ingår inte i banan, det är arena 1 och arena 2 och så benämner till och med länsstyrelsen det i sitt beslut. De kallar själva hela asfaltsverket för arenan, vilket innebär att vi kan börja med backarna och tankslingor och sånt där som inte är på vanlig väg. 

– Och hela Roma grus är ju ett industriområde där de redan kör idag och man behöver inget terrängkörningstillstånd för det. Det är så vi har kommit fram med vår jurist, hur vi ser på det här. Vi ska inte bryta mot lagen men vi tolkar hela besluten på det här sättet. 

undefined
Conny Bohlin, vd på Nordic Sport & Event.

På måndagen hade arrangören påbörjat markarbetet vid asfaltsverket i Hejdeby, en av de två så kallade "arenorna", men inte i skogen, enligt Bohlin. 

– Jag köper deras resonemang runt att vi inte ska åka runt och köra tvåhjuling och fyrhjuling i onödan i skogarna innan det har vunnit laga kraft, men det är så tydligt att en skogsmaskin inte är något av dem. Det står att vi får framföra motordrivet fordon i förberedande åtgärder. 

– För oss är det väldigt tydligt att vi kan påbörja jobbet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!