Matbutikerna om den uppmärksammade bojkotten

Företrädarna för några av Gotlands största matbutiker har förståelse för att kunderna fått nog av de höga matpriserna, men menar att den uppmärksammade bojkotten blir felriktad.
– Många av faktorerna som påverkar priserna ligger utom vår kontroll, säger Moa Lilja på Ica Maxi i Visby. 

Matpriserna har enligt SCB ökat med 3,9 procent det senaste året. Kaffe, te och choklad är några av varorna som ökat mest i pris, men även flera mejerivaror har stuckit iväg prismässigt under det gångna året.

Matpriserna har enligt SCB ökat med 3,9 procent det senaste året. Kaffe, te och choklad är några av varorna som ökat mest i pris, men även flera mejerivaror har stuckit iväg prismässigt under det gångna året.

Foto: Emil Lundberg

Visby2025-03-21 05:10

Nyheten i korthet

  • Tusentals svenskar har bojkottat stora matvarukedjor denna vecka på grund av höga matpriser, men butiksrepresentanter säger att de inte sett någon större effekt.
  • Matpriserna har ökat med 3,9% sedan februari 2024, med kaffe, te, choklad och mejeriprodukter som de mest prishöjda varorna.
  • Butiksrepresentanter förklarar att prisökningarna beror på faktorer utanför deras kontroll, och att en bojkott inte kommer att lösa problemet.

Matpriserna har stigit under flera år, och i februari var ökningen den största på två år, enligt sajten Matpriskollen. Undersökningen, som bygger på 44 000 produkter i svenska livsmedelsbutiker, visar att priset för matrelaterade produkter ökade med 1,3 procent i februari. Ser man till det senaste året har matpriserna enligt SCB ökat med 3,9 procent sedan februari 2024.

De varor som ökat mest i pris det senaste året är kaffe, te och choklad, men även flera mejeriprodukter har ökat kraftigt i pris. Som exempel har smör blivit hela 26 procent dyrare på ett år. 

undefined
För att visa missnöje mot de höga matpriserna inleddes i måndags en veckolång bojkott av de stora matvarukedjorna, detta som . Initiativet startade på sociala medier och har där fått stor spridning.

De allt högre matpriserna har fått många konsumenter att reagera, och på sociala medier har ett initiativ till en bojkott av stora matvarukedjor under den här veckan initierats. Tusentals svenskar har hakat på bojkotten, men enligt Frida Ganshed, vd för Coop Gotland, har man drygt halvvägs in i veckan inte sett någon större effekt av bojkotten öns Coop-butiker.

– Vi har inte sett någon större skillnad, utan det är i mångt och mycket som en vanlig vecka, säger hon.

undefined
Frida Ganshed, vd på Coop Gotland.

Moa Lilja, som driver Ica Maxi i Visby, kunde i onsdags inte ge något besked kring hur bojkotten påverkat hennes butik.

– Det är svårt att säga efter så kort tid. Vi får utvärdera veckan när den är färdig, säger hon. 

Både Frida Ganshed och Moa Lilja säger att de har förståelse för oron och frustrationen som ligger till grund för bojkotten. Moa Lilja menar även att veckan kan sätta fingret på ett viktigt problem.

– Det är positivt att frågan lyfts, och jag har stor förståelse för att plånböckerna är tunna. Alla vill vi få ner matpriserna, kring det finns det ingen motsättning, säger hon.

undefined
”Det är positivt att frågan lyfts, och jag har stor förståelse för att plånböckerna är tunna. Alla vill vi få ner matpriserna, kring det finns det ingen motsättning”, säger Moa Lilja på Ica Maxi i Visby angående bojkotten av de stora matvarukedjorna. Hon menar dock att själva bojkotten är felriktad.

Hon menar dock att en bojkott mot matvarubutikerna är att rikta sitt missnöje åt fel håll. 

– Det är så många omvärldsfaktorer som påverkar matpriserna, och många av dem ligger utanför vår kontroll som butik. Hur vi kommer tillrätta med det här är en betydligt större fråga än vad enskilda företag kan lösa. Jag är som sagt positiv till att frågan lyfts, men vi måste på ett faktabaserat sätt ha en dialog, inte minst med våra politiker, om hur vi ska stärka producenterna, och samtidigt hålla ner priserna, säger Moa Lilja.

undefined
Moa Lilja driver Ica Maxi i Visby tillsammans med sin pappa Paul ”Dino” Larsson.

Även Frida Ganshed på Coop Gotland är inne på att en bojkott mot matbutiker inte kommer att lösa några problem.

– Alla kostnader ökar i samhället, från producenterna via de som sköter transporterna till oss. Då är det oundvikligt att priserna går upp. Jag tänker att man riktar sitt missnöje åt fel håll, och att vi alla måste förhålla oss till att maten kostar vad den kostar, säger hon.

undefined
”Våra inköpspriser har gått upp med 32 procent de senaste tre åren, och samtidigt har priset ut mot konsument gått upp med 23 procent. Vi har med andra ord parerat och tagit en del av prisökningen”, säger Coop Gotlands vd Frida Ganshed.

Frida Ganshed menar att det saknas en hel del fakta i debatten om matpriserna, och att man vid en djupgående undersökning skulle kunna se att det inte är så många årsbokslut inom livsmedelshandeln där vinsterna faktiskt ökar.

– Våra inköpspriser har gått upp med 32 procent de senaste tre åren, och samtidigt har priset ut mot konsument gått upp med 23 procent. Vi har med andra ord parerat och tagit en del av prisökningen. Man kan också nämna att livsmedelsbranschen har tre procent lägre vinstmarginal än andra branscher inom näringslivet, så jag tycker att siffrorna talar sitt tydliga språk.

Många tänker nog att ni har marginaler som skulle göra det möjligt för er att sänka priserna?

– Nej, några sådana marginaler har vi inte.

undefined
Enligt Frida Ganshed har halvvägs in i bojkottsveckan inte märkt av någon minskad försäljning i Coop Gotlands butiker.

Eftersom Coop drivs som ett kooperativ går det inte att se deras årsredovisningar på sajter som allabolag.se. För Ica Maxi i Visby kan man konstatera att de under 2024 hade en omsättning på 436 miljoner kronor och att man gjorde ett resultat efter finansnetto på nästan 9,2 miljoner kronor. Vinstmarginalen var 2,4 procent.

undefined
”Det jag kan säga är att vi i vår butik jobbar stenhårt för att kunna erbjuda så bra priser som möjligt varje dag. Det är den absolut största frågan för oss”, säger Moa Lilja.

Moa Lilja säger, precis som Frida Ganshed, att inköpspriserna ökat ännu mer än vad priserna ut mot kunderna gjort de senaste åren, och även hon är inne på att marginalerna gått nedåt för i stort sett alla som driver livsmedelsbutik.

– Marginalerna i branschen har gått ner rent generellt, och samtidigt har konkurrensen om kunderna ökat. Det jag kan säga är att vi i vår butik jobbar stenhårt för att kunna erbjuda så bra priser som möjligt varje dag. Det är den absolut största frågan för oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!