Det var i april 2024 som tekniska förvaltningen tog fram ett förslag på hastighetsrevidering, där man föreslog att ändra hastigheten på totalt 39 gator och vägar i Visby. Majoriteten av dessa handlade om att sänka från 50 till 40 kilometer i timmen.
Planen klubbades igenom i maj 2024 och i september samma år började skyltarna bytas ut. Syftet med hastighetssänkningarna är att förbättra luftkvaliteten och trafiksäkerheten samt att minska buller.
Fyra månader har gått sedan justeringarna, och Therese Bendelin, chef på regionens park- och trafikavdelning, upplever att den sänkta hastigheten varit positiv.
– Vi kan inte säga exakt vad för effekt sänkningen har haft, men våra medarbetare som jobbar med det här dagligen och är ute i trafiken, säger att de märker av en annan takt i trafiken, säger Therese Bendelin.
Hon berättar att regionen inte gjort några mätningar av varken trafikflödet eller hastigheterna än, men att det är planerat till hösten.
– Anledningen till att vi valt att vänta med det till hösten är för att beteendeförändringar tar lite tid. Ska vi kunna se någon konkret effekt behöver vi avvakta lite innan vi börjar mäta. Men i höst ska vi mäta genomsnittshastighet och trafikflöden, hur många bilar som åker och hur mycket tung trafik det är, säger Therese Bendelin.
En stor anledning till hastighetsändringen var som sagt att förbättra luftkvaliteten i Visby. Man vill bland annat sänka de höga nivåerna av PM10, som varit omdiskuterat under det gångna året.
– Vi mäter ju luftkvaliteten varje dag, året runt. Sen är det så himla väderberoende, så det är svårt att jämföra från år till år och se exakt vilken effekt en åtgärd hade. Men vi vet att en sänkt hastighet har en positiv effekt på luftkvaliteten, säger Jonatan Levin, enhetschef för miljö och hälsa på Region Gotland.
Han fortsätter:
– Dels leder det till färre fordon genom stan och då blir det mindre slitage på vägarna och mindre avgaser. Sen, med en lägre hastighet, virvlar det upp mindre från vägdammet också, för varje bil som kör förbi. Men som sagt det är svårt att mäta från år till år, men vi får helt enkelt lita på forskningen att det har en positiv effekt.
Vad har responsen från medborgare varit på hastighetsändringarna?
– Ett exempel där vi fått mycket positiva reaktioner är från skolor, förskolor och barnfamiljer. Där är ju säkerheten viktig. Både utanför skolorna men även att man ska kunna gå och cykla säkert till dessa. Det upplevs som tryggare med en lägre hastighet på bilvägarna, säger Jonatan Levin.
Både Therese Bendelin och Jonatan Levin vill vara tydliga med att hastighetssänkningen endast är en av flera åtgärder för att förbättra bland annat trafiksäkerheten och luftkvaliteten. Nya EU-regler ger strängare normer för luftkvalitet och dessa måste nås senast 2030.
– Det finns ingen åtgärd som löser allt, utan vi måste ha ett paket med flera bra åtgärder, säger Jonatan Levin.
Förutom att regionen i år ska se över hastighetsändringar i övriga tätorter, så har man även ytterligare åtgärder på gång.
– En sak som vi har på gång är dammbindning i centrala Visby, säger Therese Bendelin.
– Mätstationen ger timvärden som visar att när det är torrt på vägbanan under våren innan städningarna har gjorts på vägarna, då blir det väldigt höga timvärden. Vi tror att dammbindning kommer att ge en bra effekt och minska de tillfällen som det är som allra mest partiklar i luften, säger Jonatan Levin.