På sin hemsida skriver regionen att hastighetssänkningen görs för att förbättra luftkvaliteten, öka trafiksäkerheten och minska trafikbuller. "Att konkret genomföra åtgärder för att nå miljökvalitetsnormen för luft är ett av de tyngst vägande skälen bakom hastighetssänkningen", skriver man i pressmeddelandet på hemsidan.
– Att sänka hastigheten i Visby är viktigt steg för att minska vägdammet med PM10-partiklar från att virvla upp på grund av trafiken. Vi förväntar oss även att få en lägre bullernivå, färre tillbud till trafikolyckor och lindrigare konsekvenser om olyckor sker, säger William Forslund, enhetschef trafik- och gataenheten, i pressmeddelandet.
Han fortsätter:
– Då det är korta sträckor in till staden där vi skyltar om till 40 km/h kommer fördelarna att överväga en relativt liten ökning av restid.
Regionen meddelar att hastighetsrevideringen i Visby är först ut och kommer därefter att följas av ytterligare hastighetsöversyner och anpassningar i fler tätorter så som Slite och Hemse. Själva sänkningen av hastigheten i Visby kommer att genomföras från mitten av september.
– Vi planerar nu för att skylta om våra över två hundra 50-skyltar i Visby till hösten, efter turistsäsongen. Efter detta kommer vi att fortsätta att planera för öns övriga tätorter, säger William Forslund.
Regeringen har tidigare i en utredning föreslagit att 40 kilometer i timmer ska bli hastighet inom tätbebyggt område i hela landet. Något beslut i frågan har inte fattats, men regeringen är positiv till att kommuner går före och själva genomför hastighetssänkningar.