Larmet från personalen på boendet: ”Tiger och mår dåligt”

Personal på Region Gotlands äldreboende på Terra Nova mår dåligt. Anställda "tiger", ska vara redo att säga upp sig – och besvikelsen riktas mot ledningen.
– Vi hade kanske hoppats att ha kommit längre i omställningen, men det tar tid att vända en verksamhet som inte fungerat optimalt., säger Carina Söderström, boendets avdelningschef.

Äldreboendet på Terra Nova drivs sedan den 1 november av Region Gotland.

Äldreboendet på Terra Nova drivs sedan den 1 november av Region Gotland.

Foto: Dennis Pettersson

Visby2025-05-20 05:00
  • Personalen på äldreboendet Terra Nova i Visby, tidigare drivet av Attendo men nu av Region Gotland, uttrycker missnöje med ledningens arbetssätt och attityd.
  • Anställda rapporterar om bristande ledarskap, svårigheter att nå ledningen utanför kontorstid och brist på återkoppling och information.
  • Trots kritiken betonar personalen att arbetsmiljön inte påverkar kvaliteten på vården och omsorgen. Ledningen och Socialnämnden erkänner utmaningar men uttrycker förtroende för processen.

Boendet på Terra Nova i Visby drevs tidigare av privata vårdföretaget Attendo. Den 1 november ifjol togs driften över av Region Gotland.

Personal från Attendo-tiden finns kvar i huset som hyser såväl demensboende som särskilt boende, tillkommit har regionpersonal som sökt sig dit. Det är dock inte motsättningar mellan olika personalgrupper den, enligt uppgift, försämrade psykosociala arbetsmiljön handlar om.

Enligt uppgifter är det istället ledningens arbetssätt och attityd som skapar otrivsel och frustration hos flera i personalen, vilket tidigare också lyfts via en insändare.

Förändringsarbetet på Terra Nova äldreboende har pågått i ett halvår, den 1 november ifjol togs driften över av Region Gotland, tidigare drevs det av vårdföretaget Attendo.
Förändringsarbetet på Terra Nova äldreboende har pågått i ett halvår, den 1 november ifjol togs driften över av Region Gotland, tidigare drevs det av vårdföretaget Attendo.

Helagotland har träffat ett par anställda som radar upp exempel på områden där de anser att det inte fungerar, men som fungerade på Attendo-tiden. Jo, det blåste kring boendet men med tiden kom förhållandena att förbättras.

– Det var bra på slutet, som det fungerar nu önskar man att regionen inte tagit över, säger en person som var med då.

Men även anställda som kommer från regionhåll, och aldrig jobbat på Attendo, upplever ett bristande ledarskap.

Enligt uppgift: Ledningen är snart sagt omöjlig att nå utanför kontorstid, ett magsjukt barn har tagits med till arbetsplatsen där sju veckors vinterkräksjuka härjat, de är inte närvarande vid morgonrapporteringen och personal tvekar att skriva avvikelserapporter.

– Flera som rapporterat har ifrågasatts och till och med skällts ut, även inför andra. Vi har heller aldrig fått veta vad de rapporter som skrivits lett till. Det finns de som nu hellre tiger och mår dåligt, säger en anställd.

Äldreboendet på Terra Nova invigdes 2017, då svarade vårdföretaget Attendo för driften.
Äldreboendet på Terra Nova invigdes 2017, då svarade vårdföretaget Attendo för driften.

Personalen vi träffat berättar också om obefintlig återkoppling och information, om upplevd kunskapsbrist hos ledningen om hur äldreomsorg bedrivs, om ensamarbete när löftet var att bli fler och om medarbetare som sagt upp sig då schemajusteringar inte tillåtits, ändringar tvungna för att klara livet med små barn.

– De säger att det finns så många sökande som vill ha jobbet, men så är det ju inte. Hela vården, lasarettet, psykiatrin, överallt, lider ju av personalbrist.

Enligt de personer Helagotland talat med finns det anställda som har ifyllda uppsägningsblanketter färdiga att lämna in, och att vissa känner sig färdiga med vårdyrket helt och hållet. Samtidigt betonar de att arbetsmiljön inte påverkar hur vården och omsorgen bedrivs:

– Alla gör ett fantastiskt jobb för att vi verkligen värnar om våra boende. Det som trycker ner oss är attityden från ledningen och det är tillit som är svår, eller omöjlig, att bygga upp efter så lång tid.

Pia Malmros, ordförande för Kommunal på Gotland, hoppas att politik och tjänstemän tar signalerna från Terra Nova-boendets personal på allvar.
Pia Malmros, ordförande för Kommunal på Gotland, hoppas att politik och tjänstemän tar signalerna från Terra Nova-boendets personal på allvar.

Pia Malmros, ordförande i Kommunal Gotland, känner igen signalerna och är införstådd med problematiken, vilken varit uppe för diskussion och samtal på förvaltningsnivå.

– Vi ser definitivt utmaningar i det här när personalen upplever att arbetsgivaren inte tar signalerna på allvar, säger hon.

Hon menar att känslan av brist på kommunikation och delaktighet är oroväckande, särskilt i den här typen av verksamhet. Hon hoppas att politiken och tjänstemännen ser allvaret i situationen.

– Ju längre tiden går desto svårare blir det att arbeta vidare med de upplevelser medarbetarna har, säger Pia Malmros.

Carina Söderström, avdelningschef för bland annat Terra Nova äldreboende. Hon menar att förändring tar tid.
Carina Söderström, avdelningschef för bland annat Terra Nova äldreboende. Hon menar att förändring tar tid.

Carina Söderström är avdelningschef över bland annat Terra Nova-boendet. Hon känner inte riktigt igen sig i personalens kritik, men förstår att upplevelser kan skilja från person till person.

– Det är alltid en utmaning med förändring, vilket nu sker på många plan. Ny organisation, nya rutiner. Ledningen jobbar för fullt med detta. Vi hade kanske hoppats att ha kommit längre i omställningen, men det tar tid att vända en verksamhet som inte fungerat optimalt, säger Carina Söderström.

Håkan Ericsson (S) känner sig inte oroad för Terra Nova-boendets framtid. "Det är en process och det viktigaste just nu är att de boende har det bra".
Håkan Ericsson (S) känner sig inte oroad för Terra Nova-boendets framtid. "Det är en process och det viktigaste just nu är att de boende har det bra".

Håkan Ericsson (S) är ordförande i Socialnämnden, den nämnd som i februari 2023 beslutade om Region Gotlands övertagande av äldreboendet, sedan man inte känt sig trygg med Attendos kvalitet på vården och omsorgen. Övergången blev dock lite jobbigare än de från början hoppats på, säger han:

– Det är ingen quickfix, det finns både personal- och bemanningsproblem. Förändring är alltid svårt, det blir en ny kultur, andra mål, nya scheman, ny ledning. Alla står förstås inte och hurrar. 

Håkan Ericsson säger att det sannolikt kommer att vara turbulent ytterligare en tid innan allt sätter sig och att hans förtroende för boendets ledning är stort:

– De betar av problem efter problem. Det här är en process och jag är inte oroad. Vårt absolut viktigaste fokus är att de boende har det bra och några andra signaler har jag inte fått.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!