Den inledande planen om att ta den nya bron för kryssningsbesökare i bruk redan innan midsommar visade sig vara alltför offensiv.
Enligt Region Gotlands projektledare Isak Malm är det först när årets kryssningssäsong går mot sitt slut som bron kan stå klar.
– Entreprenörens tidplan just nu är att vi ska kunna ha en slutbesiktning någon gång under september. Det är inte helt hundra utan beror på hur sommarens arbete går, säger Isak Malm.
Lösningen att åter väcka liv i den gamla temporära kryssningsbron, som placerats vid infarten till Destination Gotlands bilincheckning, gjorde att bygget köpte sig tid och arbetsro för att inte stressa färdigt, enligt Isak Malm.
– Det som är positivt är att reservalternativet med den provisoriska gångbron ger oss handlingsfrihet att göra färdigt hela bygget och det blir inget som begränsar och påverkar vare sig godstrafik, stuveriet eller linjetrafiken i hamnen. Så det är jättebra att den gamla bron är uppe, vilket gör att flödet av kryssningsresenärer kan flyta på. Även en dag när tusentals kryssningsresenärer besöker Visby ser vi att det funkar bra, säger Isak Malm.
Byggarbetet kommer fortgå hela sommaren med en rad olika arbetsmoment, berättar han.
– Bland annat återställer man erosionsskyddet ut mot havet där man flyttar tillbaka stora stenar för att skapa ett skydd för bron.
Elinstallationer pågår också, och gjutningen av det första underlaget på brons gångdelar är klar.
– En beläggningsyta läggs sedan ovanpå gjutningen, plus att vi ska genomföra ett tekniskt komplicerat arbete uppe på högdelen, det vill säga den brodel som går över Färjeleden. Den delen av bron ska kunna plockas bort om man så behöver i framtiden, och får därför en annan sorts beläggning, förklarar Isak Malm.
Delar av bron får så kallat kebonyvirke monterat, bland annat på gångdelarnas takdelar och på brons utsiktsplatser.
Hur känns det att dras med denna försening?
– Naturligtvis hade man velat ha det helt färdigt till den här säsongen, men det är ett komplicerat bygge och vi visste att det var extrem tidspress, säger Isak Malm.
Att bygget drar ut över hela sommaren påverkar hittills inte budgeten nämnvärt, enligt honom.
– Vi har i grunden en budget på 60 miljoner med ett tillägg på 2 miljoner, och just nu pekar det på att vi följer den budgeten även om vi alltid räknar på plus/minus 10 procent vid den här storleken på projekt.