Den nya Kopparsviksbron är på plats i Visby hamn – men inte färdigställd. Region Gotland utesluter inte att bron kan invigas innan midsommar, vilket planen varit. Men för att klara sommarsäsongens flöde av kryssningsresenärer och undvika bilköer vid färjornas avgång och ankomst i Visby hamn så tar man nu till lösningen att åter sätta upp den tillfälliga gångbron som användes över Färjeleden under kryssningskajens första år.
– Det är delar av den tidigare tillfälliga bron vi kommer använda. Bron ägs av Region Gotland och har förvarats sedan den senast stod uppe över Färjeleden, berättar Isak Malm, regionens projektledare för brobygget.
Denna gång placeras gångbron på en ny plats, över in- och utfarten mellan färjerondellen och bilarnas incheckningsfilter för Destination Gotlands färjor.
– Gångstråket för kryssningsresenärerna blir alltså på den västra sidan av Färjeleden, bort till den tillfälliga bron. Vi för dem alltså inte över Färjeleden, inte än, förklarar Isak Malm.
Det som återstår i bygget av nya bron är svetsningsarbeten där man svetsar i armering i gångdelarna av den nya bron. Därefter följer övergjutning, det vill säga att gjuta betong i själva gångvägen på bron.
– Vi vet ännu inte om bron kommer kunna tas i bruk till midsommar. Det hänger på hur övergjutningen går och hur lång tid det tar med svetsningen, det återstår ännu drygt 1 500 armeringsjärn som ska svetsas. Så det är fortfarande jättemycket arbete kvar, det är därför vi gör den här tillfälliga brolösningen för att säkerställa att kryssningsresenärerna ska kunna röra sig även om bron inte är klar till midsommar. Det är ett reservalternativ vi haft för att kunna säkerställa allt, säger Isak Malm.
Arbetet med att bereda marken och montera bron inleds redan denna vecka.
Brobygget hade en budget på 60 miljoner kronor. För en månad sedan hade den överskridits med cirka två miljoner.
– Än så länge ser det ut att vi följer den budget som är satt, även om jag inte har den exakta kollen just nu, säger Isak Malm.