Efter ytterligare höjningar slog bensinpriset i veckan nytt höjdrekord med riktpris på bemannade stationer på 16 kronor och 30 öre för 95-oktanig bensin samt 16 kronor och 11 öre per liter diesel.
– Den stora förklaringen till höjningen är högre marknadspriser och att kronan försvagats mot andra valutor. Att ställa om till mer förnybara bränslen är avgörande för att minska klimatförändringarna, men också för att minska beroendet av import av oljan, som är en ändlig resurs och därmed kommer bli dyrare. Vi har också drivit fram beslutet med krav på bränsleleverantörer att blanda in mer förnybart i pumparna, säger regionrådet Isabel Enström (MP).
När det gäller bensinskatten är Miljöpartiet och Socialdemokraterna överens.
– Vi är för det som riksdagen beslutat om höjd skatt på fossil bensin och diesel, som räknas upp automatiskt varje år, säger Isabel Enström.
– Det sker en indexhöjning där vi inte föreslagit några förändringar, den ligger enligt plan, säger den gotländske riksdagsledamoten David Lindvall (S).
Flera av Helagotlands läsare har påpekat att de stigande bensinpriserna drabbar de som bor på landsbygden hårt. Något som den gotländske riksdagsledamoten Jesper Skalberg (M) även framhåller.
LÄS MER: Rekordhögt bensinpris slår mot landsbygden
– Främst är det de som bor utanför städerna som drabbas av de höjda priserna, människor som är beroende av transporter. De har blivit svikna, främst av Socialdemokraterna som i valet 2014 lovade att inte höja bensinskatten. För det är skatten som är den stora delen av det höjda priset. Vi vill stoppa regeringens orättvisa bensinskattehöjningar. Vi vill ta bort den överindexering som regeringen infört och som lett till att bensinskatten ökat mycket på kort tid, skriver han i ett mejl till Helagotland.se.
Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms. I juli 2018 kostade bensinen i genomsnitt 15,95 kronor litern. Drygt 60 procent, eller 9,63 kronor, av priset utgjordes av skatter, enligt ekonomifakta.se.
– Det är marknadspriset som styr men det är klart att det stigande bensinpriset slår mot de som behöver bil, och det behöver vi på Gotland. De stigande bensinpriserna visar även på att vi måste bli bättre på att ställa om till andra bränslen, där har regeringen inte gjort tillräckligt. Vi måste jobba med stimuleringar för fossilfritt bränsle, säger regionrådet Eva Nypelius (C).
Hon är mot ytterligare höjningar av bensinskatten.
– I dag kan vi inte höja priset på bensin och diesel. Exempelvis när det gäller lantbruket så måste man ligga på en högre nivå av återbetalnig av dieselskatt, säger Eva Nypelius.