”Visby borde vara den perfekta cykelstaden”

En ambitiös cykelplan klubbades 2015 och cyklandet skulle öka med 30 procent. Men fÄ ÄtgÀrder som pekades ut har genomförts.

CykelvÀgen vid törnekvior stod som planerad i cykelplanen, det Àr en av fÄ vÀgar som faktiskt blivit verklighet.

CykelvÀgen vid törnekvior stod som planerad i cykelplanen, det Àr en av fÄ vÀgar som faktiskt blivit verklighet.

Foto: Emil Lundberg

Gotland2024-11-11 04:30

Nyheten i korthet

  • En ny regional cykelplan för Gotland, som syftar till att öka cyklandet, förvĂ€ntas klubbas igenom innan sommaren. Planen omfattar inte Visby, som har en egen cykelplan frĂ„n 2015.
  • Johan Malmros (C) ifrĂ„gasĂ€tter varför det bara gjorts Ă„tgĂ€rder för att begrĂ€nsa bilismen i Visby, utan att ocksĂ„ ha gjort det bĂ€ttre för cyklister. Han pĂ„pekar att Visbys cykelplan frĂ„n 2015 Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n att nĂ„ sina mĂ„l.
  • Malmros menar att det behövs mer tĂ€nkande kring cykling, inte bara ekonomiska resurser.

En ny regional cykelplan kommer snart bli verklighet pÄ Gotland, och förvÀntas klubbas igenom innan sommaren. Cykelplanen syftar till att fÄ cyklandet att öka och mÄlet Àr att 20 procent av alla resor inom regionen ska göras pÄ sadeln. Planen har tagits fram av regionstyrelsen och Trafikverket, och gÀller myndighetens alla vÀgar, det vill sÀga de utanför tÀtbebyggt omrÄde.

Visby omfattas med andra ord inte av den nya cykelplanen, som i stĂ€llet har en egen plan som klubbades 2015 och strĂ€cker sig till 2025. DĂ€r Ă€r man dock lĂ„ngt ifrĂ„n att nĂ„ sina mĂ„l, nĂ„got som Johan Malmros (C) nyligen pĂ„talade i en interpellation.

– Jag har lĂ€nge konstaterat att Visby borde vara den perfekta cykelstaden, sĂ€ger han.

Han ifrÄgasÀtter varför de ÄtgÀrder som gjorts för att förbÀttra luftkvaliteten i Visby enbart begrÀnsar bilismen, utan att ocksÄ göra det enklare, sÀkrare och smidigare att anvÀnda andra transportmedel. Specifikt cyklandet pekas ut.

I cykelplanen frĂ„n 2015 pekas vissa vĂ€gar ut som felande lĂ€nkar med olika prioritet. Bland de med högst prioritet, alltsĂ„ de vĂ€gar som bör prioriteras först, finns BrömsebrovĂ€g, Skolportsgatan och de södra delarna av AllĂ©gatan. Bland de med prio tvĂ„ finns bland annat Lasarettsgatan, Tallundsgatan och JĂ€gargatan. Planen var att de felande lĂ€nkar med högsta prioriteten skulle ha Ă„tgĂ€rdats mellan Ă„ren 2015-2020, men det har inte skett. Inte heller de med nĂ€st högst prio, som skulle ha gjorts mellan 2018-2023, har fixats. 

I planen lÀggs stor vikt vid vÀgar runt skolor och möjligheten för barn och unga att sjÀlva ta sig till och frÄn skolan. Bland dessa finns Skolportsgatan och BrömsebrovÀg.

undefined
Johan Malmros (C), har skrivit en interpellation dÀr han undrar hur Mariette Nicander tycker cykelplanen frÄn 2015 följs.

Den totala kostnaden för att genomföra alla etapper berÀknas till drygt 8,5 miljoner kronor.

– Jag tror inte vi har ekonomin att göra allt pĂ„ listan, utan det jag framför allt Ă€r ute efter Ă€r att ha med sig tĂ€nket, sĂ€ger Johan Malmros. 

Han ger exempel pÄ rondellen vid BrovÀg, Atlasgatan och Norra Hansegatan. Han menar att ingenting gjordes för cyklisterna nÀr den byggdes och att den nu mynnar ut till inget. Han medger dock att byggnationen kan ha gjorts under förra mandatperioden, nÀr Centerpartiet hade ordförandeposten i tekniska nÀmnden.

– Det gjordes för lite dĂ„ ocksĂ„, Centerpartiet var inte mycket bĂ€ttre.

MÄlet Àr att cyklandet ska öka med 30 procent fram till 2025. Det blir svÄrt att nÄ. Enligt Mariette Nicander (M), nuvarande ordförande i tekniska nÀmnden, har cyklandet bara ökat fem procent mellan Ären 2018 och 2023.

I svaret hon skrivit till Johan Malmros uppger hon att "det finns anledning att vara nöjd med de cykelfrĂ€mjande Ă„tgĂ€rder som genomförts under denna mandatperiod", det trots statistiken. Hon skriver ocksĂ„ att cykelplanen Ă€r ett ambitiöst styrdokument. 

Vidare sĂ€ger hon att teknikförvaltningen aktivt arbetar med flera initiativ för att förbĂ€ttra cykelinfrastrukturen. Tre projekt för att Ă„tgĂ€rda felande lĂ€nkar ska igĂ„ng; BrömsebrovĂ€g, JĂ€gargatan och Tallundsgatan. 

"Dessa kommer öka möjligheten att nÄ sitt resmÄl pÄ en dedikerad gÄng-/cykelvÀg" skriver hon. PÄ vilket sÀtt framgÄr dock inte, inte heller nÀr ÄtgÀrderna i sÄ fall ska göras.

undefined
Mariette Nicander (M), ordförande i tekniska nÀmnden, menar att felande lÀnkar nu ska ÄtgÀrdas. NÄgot som pekades ut redan 2015.

En ny cykelplan för Visby ska tas fram nÀsta Är, och samtidigt sÄ förvÀntas den regionala cykelplanen, som inte omfattar tÀtorterna, klubbas innan sommaren. DÀr delar man ocksÄ in strÀckor i en prioritetsordning, och fokus ligger pÄ strÀckor med stor potential för cykelpending.

De omrÄden med högst prioritet Àr:

  1. Sudersand - Ekeviken
  2. Visby - Roma
  3. Visby - Bro/VĂ€skinde
  4. Visby - Stenkumla/TrÀkumla

StrĂ€ckorna har delvis tagits fram med hjĂ€lp av inhĂ€mtad data frĂ„n mobiltelefoner som kartlagt rörelsemönster, nĂ„got som Helagotland tidigare berĂ€ttat. Övriga prioritetsomrĂ„den handlar frĂ€mst om att bygga ihop cykelvĂ€gnĂ€tet. NĂ„gon tidsplan eller planer för att bygga dessa redogörs inte i planen. Inte heller en ekonomisk kalkyl likt Visbys cykelplan. 

De övriga prioritetsomrĂ„dena Ă€r: 

Prio 2: 

  1. Klintehamn - Hemse 
  2. LĂ€rbro - Slite
  3. Broa - Sudersand

Prio 3: 

  1. Bro - LĂ€rbro
  2. LÀrbro - FÄrösund
  3. Roma - Ljugarn
  4. Ljugarn - Hemse
  5. Hemse - Burgsvik
  6. Visby - Endre 

Den regionala cykelplanen skickas pĂ„ remiss fram till den 31 januari.                                              

undefined
2025 ska en ny cykelplan för Visby tas fram, men fram till dess gÀller den som klubbades 2015. Dock har felande lÀnkar som lokaliserades dÄ Ànnu inte ÄtgÀrdats.
undefined
SÄ hÀr sÄg de cykelplanerna ut nÀr de klubbades 2015, Mariette Nicander (M), som tilltrÀdde som ordförande i tekniska nÀmnden den senaste mandatperioden, menar dock att det Àr ett ambitiöst styrdokument.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!