En ny regional cykelplan kommer snart bli verklighet pÄ Gotland, och förvÀntas klubbas igenom innan sommaren. Cykelplanen syftar till att fÄ cyklandet att öka och mÄlet Àr att 20 procent av alla resor inom regionen ska göras pÄ sadeln. Planen har tagits fram av regionstyrelsen och Trafikverket, och gÀller myndighetens alla vÀgar, det vill sÀga de utanför tÀtbebyggt omrÄde.
Visby omfattas med andra ord inte av den nya cykelplanen, som i stÀllet har en egen plan som klubbades 2015 och strÀcker sig till 2025. DÀr Àr man dock lÄngt ifrÄn att nÄ sina mÄl, nÄgot som Johan Malmros (C) nyligen pÄtalade i en interpellation.
â Jag har lĂ€nge konstaterat att Visby borde vara den perfekta cykelstaden, sĂ€ger han.
Han ifrÄgasÀtter varför de ÄtgÀrder som gjorts för att förbÀttra luftkvaliteten i Visby enbart begrÀnsar bilismen, utan att ocksÄ göra det enklare, sÀkrare och smidigare att anvÀnda andra transportmedel. Specifikt cyklandet pekas ut.
I cykelplanen frÄn 2015 pekas vissa vÀgar ut som felande lÀnkar med olika prioritet. Bland de med högst prioritet, alltsÄ de vÀgar som bör prioriteras först, finns BrömsebrovÀg, Skolportsgatan och de södra delarna av Allégatan. Bland de med prio tvÄ finns bland annat Lasarettsgatan, Tallundsgatan och JÀgargatan. Planen var att de felande lÀnkar med högsta prioriteten skulle ha ÄtgÀrdats mellan Ären 2015-2020, men det har inte skett. Inte heller de med nÀst högst prio, som skulle ha gjorts mellan 2018-2023, har fixats.
I planen lÀggs stor vikt vid vÀgar runt skolor och möjligheten för barn och unga att sjÀlva ta sig till och frÄn skolan. Bland dessa finns Skolportsgatan och BrömsebrovÀg.
Den totala kostnaden för att genomföra alla etapper berÀknas till drygt 8,5 miljoner kronor.
â Jag tror inte vi har ekonomin att göra allt pĂ„ listan, utan det jag framför allt Ă€r ute efter Ă€r att ha med sig tĂ€nket, sĂ€ger Johan Malmros.
Han ger exempel pÄ rondellen vid BrovÀg, Atlasgatan och Norra Hansegatan. Han menar att ingenting gjordes för cyklisterna nÀr den byggdes och att den nu mynnar ut till inget. Han medger dock att byggnationen kan ha gjorts under förra mandatperioden, nÀr Centerpartiet hade ordförandeposten i tekniska nÀmnden.
â Det gjordes för lite dĂ„ ocksĂ„, Centerpartiet var inte mycket bĂ€ttre.
MÄlet Àr att cyklandet ska öka med 30 procent fram till 2025. Det blir svÄrt att nÄ. Enligt Mariette Nicander (M), nuvarande ordförande i tekniska nÀmnden, har cyklandet bara ökat fem procent mellan Ären 2018 och 2023.
I svaret hon skrivit till Johan Malmros uppger hon att "det finns anledning att vara nöjd med de cykelfrÀmjande ÄtgÀrder som genomförts under denna mandatperiod", det trots statistiken. Hon skriver ocksÄ att cykelplanen Àr ett ambitiöst styrdokument.
Vidare sÀger hon att teknikförvaltningen aktivt arbetar med flera initiativ för att förbÀttra cykelinfrastrukturen. Tre projekt för att ÄtgÀrda felande lÀnkar ska igÄng; BrömsebrovÀg, JÀgargatan och Tallundsgatan.
"Dessa kommer öka möjligheten att nÄ sitt resmÄl pÄ en dedikerad gÄng-/cykelvÀg" skriver hon. PÄ vilket sÀtt framgÄr dock inte, inte heller nÀr ÄtgÀrderna i sÄ fall ska göras.
En ny cykelplan för Visby ska tas fram nÀsta Är, och samtidigt sÄ förvÀntas den regionala cykelplanen, som inte omfattar tÀtorterna, klubbas innan sommaren. DÀr delar man ocksÄ in strÀckor i en prioritetsordning, och fokus ligger pÄ strÀckor med stor potential för cykelpending.
De omrÄden med högst prioritet Àr:
- Sudersand - Ekeviken
- Visby - Roma
- Visby - Bro/VĂ€skinde
- Visby - Stenkumla/TrÀkumla
StrĂ€ckorna har delvis tagits fram med hjĂ€lp av inhĂ€mtad data frĂ„n mobiltelefoner som kartlagt rörelsemönster, nĂ„got som Helagotland tidigare berĂ€ttat. Ăvriga prioritetsomrĂ„den handlar frĂ€mst om att bygga ihop cykelvĂ€gnĂ€tet. NĂ„gon tidsplan eller planer för att bygga dessa redogörs inte i planen. Inte heller en ekonomisk kalkyl likt Visbys cykelplan.
De övriga prioritetsomrÄdena Àr:
Prio 2:
- Klintehamn - Hemse
- LĂ€rbro - Slite
- Broa - Sudersand
Prio 3:
- Bro - LĂ€rbro
- LÀrbro - FÄrösund
- Roma - Ljugarn
- Ljugarn - Hemse
- Hemse - Burgsvik
- Visby - Endre
Den regionala cykelplanen skickas pÄ remiss fram till den 31 januari.