Miljontals mobildata visar vägen för cykelplanen

Genom att pejla rörelser från mobiler har över 37 miljoner resor på ön kartlagts. Med hjälp av den informationen har förslag på vägsträckor som bör prioriteras i kommande cykelplan tagits fram.

Vägen mellan Sudersand och Ekeviken har fått högsta prioritet. Den mellan Broa och Sudersand (bilden) har också prioriterats högt.

Vägen mellan Sudersand och Ekeviken har fått högsta prioritet. Den mellan Broa och Sudersand (bilden) har också prioriterats högt.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2024-05-31 05:15

Nyheten i korthet

  • Region Gotland har använt Telia Travel Emission Insights för att analysera över 37 miljoner resor och identifiera fyra prioriterade sträckor för utveckling av cykelvägar: Sudersand–Ekeviken, Visby–Roma, Visby–Stenkumla/Träkumla och Fårösund–Bästeträsk.
  • Detta är del av arbetet med att ta fram en regional cykelplan för Gotland, med målet att öka cyklingen på ett säkert sätt. Planen fokuserar på barns behov av säkra cykelvägar och arbetspendling, samt främjande av friluftsliv.
  • Alternativ till dyra separata gång- och cykelvägar övervägs, inklusive bygdevägar med breda vägrenar för fotgängare och cyklister, samt enklare cykelstigar för sommaranvändning. Den slutliga planen ska fastställas i höst och gälla 2025–2035.

I arbetet med att ta fram en regional cykelplan finns nu ett preliminärt förslag med fyra sträckor som bör få högsta prioritet. Det är Sudersand– Ekeviken på Fårö, Visby– Roma, Visby– Stenkumla/Träkumla, samt vägen mellan Fårösund och den blivande nationalparken Bästeträsk.

För att ta fram prioriteringsordningen har regionen använt Telia Travel Emission Insights, en tjänst som med data från mobiler kartlägger rörelsemönster. Förra året registrerades 37 685 763 resor på Gotland, gjorda med alla typer av transportmedel. Region Gotland har efter det använt ett av Trafikverkets analysprogram, för att kartlägga de olika sträckornas potential för trafik med cykel eller elcykel.

undefined
Data från mobiltelefoner har använts för att kartlägga rörelsemönster på Gotland. Under förra året registrerades över 37 milljoner resor.

Analyserna ingår i arbetet med att ta fram en regional cykelplan för Gotland, ett uppdrag som regionstyrelseförvaltningen fick förra året. Det är första gången en cykelplan tas fram, med mål att öka cyklingen på ett säkert sätt. Förslagen på nya vägar omfattar enbart satsningar längs statliga vägar. Visby och övriga tätorter ingår inte.

Några av de grundläggande målen är att ta hänsyn till barns behov av säkra cykelvägar till skola, bostad och fritidsaktiviteter. Men även arbetspendling och cykelvägar som underlättar ett aktivt friluftsliv ska prioriteras i planeringen.

undefined
Ett exempel på en bygdeväg. Den här finns vid Gryt i Östergötland.

Separat gång- och cykelväg är ett dyrt alternativ som kan ha miljöpåverkan. Behovet av förbättrad infrastruktur för cyklister är stort, och det behövs billigare alternativ för att kunna realisera så mycket som möjligt. Och det finns flera alternativ med lägre kostnader. I förslaget som presenteras för regionstyrelsens arbetsutskott nämns konceptet bygdeväg. En sådan har en dubbelriktad körbana i mitten, så smal att två bilar inte kan mötas på den. Å andra sidan har vägrenen gjorts bredare och markerats. Den kan användas av gående, cyklister, mopedister och ryttare.

Ett annat alternativ är enklare cykelstigar, avsedda att användas sommartid och inte gjorda för vinterunderhåll.

Förslaget har diskuterats internt inom regionen. Även Trafikverket har lämnat synpunkter. Förslaget ska ännu ut på remiss innan cykelplanen fastställs i höst. Den ska sedan gälla 2025– 2035.

undefined
Cykelbana.

Prioriteringsordningen kan komma att förändras, men ser i dagsläget ut så här:

Prio 1

• Sudersand – Ekeviken. Mycket trafik sommartid, och en väg som bland annat Fårö bygderåd vill prioritera.

• Visby – Roma. Har potential för pendling med cykel.

• Visby – Stenkumla/Träkumla. Stenkumla och Träkumla expanderar, och har potential för cykelpendling.

• Fårösund – nya nationalparken. För att det ska bli enkelt att cykla till nationalparken.

Prio 2 

• Klintehamn – Hemse. Ger möjlighet för boende längs sträckan att cykla till tätort för att ta buss.

• Visby – Bro/Väskinde. Område som expanderar och har potential för cykelpendling.

• Lärbro - Slite. Enligt mobildata en av de mest resta sträckorna. Kan underlätta cykelpendling till skolan.

• Broa – Sudersand. Enligt mobildata en av de mest resta sträckorna. Inte cykelvänlig i dag.

Prio 3

• Bro – Lärbro 

• Lärbro – Fårösund 

• Roma – Ljugarn 

• Ljugarn – Hemse 

• Hemse – Burgsvik 

• Burgsvik – Vamlingbo 

• Burgsvik – Holmhällar 

• Visby – Endre

Sträckorna i prio 3 är valda för att det sker många resor där idag eller för att de skulle hjälpa till att binda ihop cykelvägnätet.

undefined
Säkrare vägar så att skolelever kan cykla till skolan är prioriterat.
undefined
Ett exempel på bygdeväg. Den här finns i Katrineholms kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!