Alltjämt en del att lösa innan flyget till Bromma kan lyfta

Det nya flygbolaget som ska trafikera sträckan Visby-Bromma har fortfarande som mål att kunna vara i trafik till midsommar. Men tiden börjar bli knapp.
– Vi vet att vi är sent ute, men som en obotlig entreprenör så ger man aldrig upp, säger delägaren Patrik Rees.

När det nya flygbolagets premiärtur på rutten Visby-Bromma kan köras är fortfarande oklart.

När det nya flygbolagets premiärtur på rutten Visby-Bromma kan köras är fortfarande oklart.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2025-06-02 14:48

Ambitionen är att, det ännu ej namngivna, flybolaget i sommar ska ha uppemot 50 avgångar per vecka på sträckan Visby-Bromma. Det är dock alltjämt en del bitar som ska falla på plats innan man kan lyfta.

– Vi jobbar intensivt med att få alla delar på plats. Vi håller på med slot-tider och flera olika saker. Vi vet att vi är sent ute, men som en obotlig entreprenör så ger man aldrig upp, säger entreprenören och delägaren Patrik Rees.

Patrik Rees är en av flygbolagets flera profilerade delägare. ”Vi jobbar intensivt med att få alla delar på plats", säger Patrik Rees.
Patrik Rees är en av flygbolagets flera profilerade delägare. ”Vi jobbar intensivt med att få alla delar på plats", säger Patrik Rees.

Flygbolagets ägargrupp består av en rad olika profiler från det gotländska näringslivet. 

Det finns en uttalad målsättning om att man ska börja trafikera sträckan Visby-Bromma till midsommar. 

 – Vi har sagt att målet är midsommar och det är det fortfarande. Om vi klarar det eller inte vet vi inte, men vi jobbar stenhårt på det och så länge vi inte ändrar vårt mindset så har vi i alla fall en deadline att jobba mot. 

Västflyg kommer fungera som flyglinjens operatör.
Västflyg kommer fungera som flyglinjens operatör.

Västflyg kommer fungera som flygbolagets operatör. På måndagen var det premiär för västflygs nya linje Bromma-Växjö.

– Efter det får vi lite mer utrymme utav Västflygs tid. Arbetet med Växjö låg lite före oss och de går igång idag, de har fått sina slot-tider lite tidigare och vi kommer komma igång lite senare. 

För Västflygs del innebär trafiken till Gotland att personal behöver rekryteras.  

– Västflyg har en begränsad organisation idag, den ska rekryteras upp och fyllas på med fler personer. Idag är den lite för tunn för att starta upp två rutter parallellt, nu blev det Växjö först och så kommer vi sen, säger Patrik Rees.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!