Nya färjan ett ”säsongsfartyg” – förklaringen bakom beslutet

Gotlandsbolagets nybeställda katamaran är bolagets största investering någonsin. Det är dock inte troligt att fartyget kommer att gå i trafik året runt.
– Hon är tänkt som ett säsongsfartyg, men i vår värld betyder ”säsong” inte bara sommarveckorna, säger Håkan Johansson.

Den nya katamaranen Horizon X är tänkt som ett säsongsfartyg, vilket innebär att det sannolikt inte kommer att gå i året runt-trafik.

Den nya katamaranen Horizon X är tänkt som ett säsongsfartyg, vilket innebär att det sannolikt inte kommer att gå i året runt-trafik.

Foto: Rederi AB Gotland

Gotland2025-03-11 11:08

Nyheten i korthet

  • Gotlandsbolaget har beställt en ny katamaran, Horizon X, vilket är bolagets största investering hittills.
  • Fartyget är tänkt som ett säsongsfartyg, vilket innebär att det kommer att gå i trafik från mars-april till oktober-november.
  • Horizon X är mer energieffektiv än tidigare fartyg och är ett steg mot att skapa klimatneutrala resor. Fartyget beräknas nå Visby hamn 2028.

Rederi AB Gotlands vd Håkan Johansson säger att Horizon X är den enskilt största fartygsinvestering som bolaget har gjort. Fartyget, som alltså är en katamaran, kommer dock sannolikt inte att gå i året runt-trafik.

– Hon är tänkt som ett säsongsfartyg, men där vill jag understryka att ”säsong” i vår värld inte bara betyder sommarveckorna. När vi pratar om säsongsfartyg så går de i trafik från mars-april tills GGN arrangeras i månadsskiftet oktober-november, säger Håkan Johansson.

undefined
Horizon X kan köras året om, men har inte isklassning, berättar Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson. Anledningen till att fartyget inte är isklassat är att det är byggt i aluminium, vilket gör fartyget mer energieffektivt.

Han berättar att Horizon X inte är isklassad, men att det egentligen inte finns något som hindrar fartyget från att gå i trafik året om.

– Katamaranen har inte isklassning i och med att den är konstruerad i aluminium. Det gör fartyget lättare att driva och mer energieffektiv än de stora ropax-fartygen M/S Visby och M/S Gotland. Men även om Horizon X inte har isklass så är det fullt möjligt att köra fartyget året om, och tyvärr är det ju inte speciellt ofta som vi har isförhållanden i Östersjön längre.

Varför har ni valt att satsa på ett säsongsfartyg när ni nu gör en så stor investering?

– Ett säsongsfartyg är en viktig del i vår trafik. Det här gör även att vi kan ta nästa steg i att skapa klimatneutrala resor. De aspekterna gör att vi ser det här som det bästa fartyget vi kan beställa just nu. En katamaran är mer energieffektiv, och därför valde vi den fartygsmodellen i det här läget.

undefined
”Även om Horizon X inte har isklass så är det fullt möjligt att köra fartyget året om, och tyvärr är det ju inte speciellt ofta som vi har isförhållanden i Östersjön längre”, säger Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland.

Håkan Johansson berättar att de två stora färjorna M/S Gotland och M/S Visby kan drivas på en rad olika drivmedel, och det är på så sätt möjligt att få ner klimatavtrycken betänkligt. 

– Det fartyg som vi vill kunna ersätta på lite kortare sikt, även om det dröjer några år innan Horizon X är här, är M/S Drotten. Det fartyget kan vi inte göra så mycket åt hur stort klimatavtryck det har.

Helagotland har tidigare rapporterat om att Horizon X, som kommer att mäta 130 meter på längden, inte går att jämföra med de tidigare katamaraner som använts i Gotlandstrafiken när det gäller hur den klarar av sjögång. Detta bland annat tack vare just längden, men även konstruktionen.

– Stabilisatorerna gör att den kränger mindre och en annan framdrivningsteknik ger en behagligare tur, har Håkan Johansson tidigare sagt till Helagotland. 

Horizon X beräknas nå Visby hamn 2028 och sättas in i turlista till våren 2029. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!