Horizon X som den nya katamaranen heter, är inte jämförbar med Patricia Olivia som bjöd på väldigt ostadiga överfarter vid minsta sjögång. Horizon X är nästan dubbelt så stor och mäter 130 meter på längden jämfört med Patricia Olivia som var 74 meter lång.
– Längden gör stor skillnad. Åkkomforten blir väldigt mycket bättre än på Patricia Olivia, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.
Det nya fartyget har också en annan konstruktion som även den gör skillnad.
– Stabilisatorerna gör att den kränger mindre och en annan framdrivningsteknik ger en behagligare tur, säger Håkan Johansson.
Han berättar att han testat flera moderna katamaraner.
– Vi har gjort många resor med liknande stora katamaraner, bland annat den som går mellan Bornholm och Ystad, säger Håkan Johansson som tycker att fartygen är bekväma att åka med.
Varför rederiet valde en katamaran i stället för ett fartyg liknande snabbfärjan HSC Gotlandia, handlar bland annat om möjligheten att skapa klimatneutrala resor.
– Nu får vi ett fartyg med gasturbin som kombineras med en ångturbin. Då kan vi använda både naturgas och biogas med sikte på vätgas men även andra framtida drivmedel som metanol till exempel.
El är däremot inte aktuellt.
– Batterierna är för tunga. Det skulle innebära att vi behövde sänka överfartstiden och det vill vi inte.
Katamaranen, som har två skrov, har dock begränsningar som åretruntfartyg.
– Det är byggt av aluminium som är ett lättare material än stål vilket gör att fartyget inte är isklassat. En fördel däremot är vikten som gör att den är energieffektivare med lägre bränsleförbrukning, säger Håkan Johansson.
Som säsongsfartyg är kapaciteten högre jämfört med HSC Gotlandia. Hon tog 140 bilar och 700 passagerare.
– På Horizon X får det plats 400 bilar vilket är viktigt eftersom det oftast är bildäck som blir fullbokat först. Det finns utrymme för 1 500 passagerare.
Kapaciteten kan jämföras med LNG-färjorna som tar 1 650 passagerare och 500 bilar.
När de första katamaranerna började användas var både fart och pris högre, men tanken är att Horizon X ska hålla samma överfartstid som LNG-färjorna.
– Vi vill ha en gemensam prisbild för alla fartyg och överfartstiden ska vara densamma som nu. Biljettpriset styrs av vilken avgång man väljer.
Projektet har utvecklats under flera års tid av Gotlandsbolaget och dotterbolaget Gotland Tech Development i samarbete med Siemens som tillverkar turbiner och varvet Austral i Australien.
– Det här är det första fartyget i världen med den här typen av teknik som annars används inom kraftindustrin på land. Det är vi som drivit på utvecklingen och att tekniken nu finns att beställa är vår grej, säger Håkan Johanson som säger att det också är den största katamaranen hittills som byggs.
Tiden från beslutet att satsa på katamaranen till den dag den kan sättas i trafik är lång. Det innebär att Gotlandsbolaget är på väg mot nya investeringar av fartygsflottan.
– Satsningen på drivlinjekonceptet med gas- och ångturbiner vill vi jobba vidare med när det gäller ropaxfartyg som kan ersätta m/s Visby och m/s Gotland. Det är väldigt intressant, säger Håkan Johansson som konstaterar att det är lite för tidigt att berätta om nästa projekt.
Horizon X, beräknas nå Visby hamn 2028 och sättas in i turlista till våren 2029.