Dyr nota för Geab – måste betala ersättning till 2 000 kunder

Ett 30-tal områden berördes och som mest var fler än 5 000 elkunder utan ström under helgens oväder. Nu tvingas Geab ersätta dem. De får nu dela på drygt 3 miljoner kronor.

Isbildning gick hårt åt det gotländska elnätet under helgens oväder.

Isbildning gick hårt åt det gotländska elnätet under helgens oväder.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2025-01-15 05:00

Lördagsdygnets svåra oväder har nu summerats hos Geab. Isbildning gjorde elledningar så tunga att de brast, och orsakade strömavbrott på många platser samtidigt. Som mest var drygt 5 000 abonnenter drabbade, i ett 30-tal olika områden.

För Geab landar nu notan på drygt 3 miljoner kronor som man måste betala ut i ersättning. En utbetalning som sker automatiskt utan att man själv behöver ansöka om den.

– Man har rätt till en lagstadgad avbrottsersättning som regleras av Energimarknadsinspektionen, säger Thomas Zielinski, kommunikationsansvarig hos Gotlands Elnät.

Upp till 12 timmars avbrott, då har man som kund inte rätt till någon ersättning alls.

– Vi räknar med att ungefär 2 000 kunder kan få avbrottsersättning, säger han och berättar att majoriteten av dem, ungefär 1 500 kunder, kommer att få som lägst 1 200 kronor var efter helgens störningar.

Omkring 500 av de totalt 2 000 kunderna hade så långa avbrott att de nu har rätt till dubbla ersättningen.

– Har man haft avbrott längre än 24 timmar får man som lägst 2 400 kronor, säger Thomas Zielinski.

undefined
Thomas Zielinski, kommunikationsansvarig hos Geab, summerar ersättningen till drygt 3 miljoner kronor, som nu kommer att betalas ut till 2000 kunder att dela på.

För Geab blev ovädret en utmaning, framför allt på grund av det stora antalet drabbade platser i många socknar över hela ön.

– Vi såg i helgen att organisationen är anpassad för att klara den här typen av händelser. Det finns en energi att snabbt vilja bidra till att alla ska få strömmen tillbaka. Det vi också kan se är att de satsningar vi gjort på elnätet gjorde att vi kunde hålla nere antalet berörda kunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!