Under ett dygn drabbades tusentals kunder på Gotland av elavbrott. Som mest fler än 5 000 samtidigt.
– Vi har inte summerat själva. Det finns de som varit utan i mer än 24 timmar, säger Ulf Nyman, tjänsteman i beredskap hos Geab.
Han berättar att bolaget under lördagen och natten mot söndag hade närmare 30 personer ute längs ledningarna för att röja och reparera.
– De har gjort ett fantastiskt jobb. Det är inte antalet kunder utan att det har varit så utspritt över ett stort område som har varit den stora utmaningen för oss, säger Ulf Nyman och berättar att nedisade ledningar är relativt ovanligt, men den här gången orsaken till många av avbrotten.
Is och snö på en ledning kan väga flera ton, och då brister den.
Först klockan 04.15 på söndagsmorgonen hade de sista abonnenterna strömmen tillbaka. Slumpen gjorde att det var Ulf Nyman själv, och ytterligare ett 15-tal kunder.
– Det var jag och mina grannar i Gothem, men det var inte synd om oss. Hos oss försvann strömmen först på lördagskvällen, säger han.
De kunder som drabbats av de längre strömavbrott har rätt till ersättning, något som sker med automatik.
– Vi har koll på varenda kund. Man har rätt till ersättning efter 12 timmar, som höjs efter 24 timmar. Nu hoppas vi att det inte kommer med nederbörd. Det är fortfarande hårda vindar och det går inte att bortse från risken att det blir nya avbrott igen, säger han.