Mannen utsattes för ett avancerat bedrägeri, där en okänd part kunde tömma hans bankkonto. Eftersom han dessutom var ordförande i en styrelse, med tillgång till föreningens pengar, försvann de också.
Det som inträffade i somras är en tragedi för den lilla gotländska organisationen och för de 300 medlemmarna vars gemensamma tillgångar på 800 000 kronor nu är borta.
Men incidenten är långt från unik – och den riskerar inträffa betydligt fler gånger i framtiden.
– Vi vet att många föreningar, men även mindre företag, har drabbats av det här. Finns det enskilda, till exempel i styrelsen, som har tillgång till pengarna, då blir de särskilt intressanta för bedragare, berättar Lotta Mauritzson, samordnare på polisens bedrägericentrum.
Många har intresse – och tillgångar – inom någon bostadsrättsförening eller annan förening, en samfällighet eller kanske något mindre företag. Där kan det ofta vara alltför lätt för bedragare att komma åt kontot.
Bedrägeriexperten rekommenderar så kallad dubbelsignering, det vill säga att två personer i organisationen måste godkänna en överföring.
– Ja, åtminstone när det gäller större belopp. Det är en säkerhet även för den som är satt att hantera ekonomin, då är det två som har sett att en viss överföring är okej.
Finns det även andra saker att se över?
– Man behöver vara medveten om att det här händer. Våra gärningspersoner jobbar med att manipulera dig som användare och de är väldigt duktiga på det. Samtidigt är det vanliga privatpersoner som sitter i en styrelse, kanske som kassör, och det kan vara knepigt. Så det vore bra med någon slags introduktion, kring vad man behöver förstå och ha insikt i, säger Lotta Mauritzson.
Sofia Nordström är föreningskonsulent på Region Gotlands fritidsenhet. Utöver det som polisen redan har nämnt, förespråkar hon ett nära samarbete inom styrelserna:
– Man ska ha sina möten och man kan ju ha en vicekassör, eller åtminstone att flera personer har koll på ekonomin. Sedan, om det ändå sker saker, ska man alltid polisanmäla. Det kan finnas en del skam kring sånt här, men det är inte ens eget fel om man blir manipulerad och bedragen. Man är ett brottsoffer och jag har full sympati för att sånt här kan ske, säger hon.
Samtidigt tycker Sofia Nordström att fler organisationer borde prata med sin bank:
– Man kan fråga vad de gör för att skydda er som kunder? Med de digitala systemen kan sånt här gå väldigt snabbt – och det är bankerna som har de här tjänsterna, så jag tycker de borde ta ett större ansvar.