Arn prövar tvister mellan konsumenter och företag, men kan inte dela ut straff till företag som missköter sig. I stället kan Arn rekommendera att ett företag exempelvis betalar tillbaka pengarna för en tjänst eller en vara som inte hållit måttet. Om dessa rekommendationer inte följs hamnar företagen på konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista. Där finns just nu fem gotländska företag, vilket Helagotland tidigare rapporterat om.
Visby flyttningsbyrå AB och Visby städbyrå har samma ägare och båda befinner sig på listan. Det förstnämnda företaget har två ärenden som gjort att de hamnat där, varav det ena är att flertalet möbler skadades i en flytt, och det andra att det fakturerades en större summa än vad som var överenskommet. I båda fallen är Arns rekommendationen att företaget betalar tillbaka drygt 13 000 kronor och det ena ärendet har gått vidare till tingsrätt.
– Det känns jättesorgligt att vi behöver gå den här vägen och inte kan komma överens. Vi har gjort en massa extrajobb åt kunden och är inte alls omöjliga. Det är klart att det kan bli skador, men man måste ha ett rimligt anspråk. Man kan aldrig vara överens med alla, säger Johan Eriksson, vd för företagen.
Händelsen inträffade för något år sedan, och är inte uppklarat än. Därför har inte heller företaget följt Arns rekommendationer.
– Vi kämpar på och försöker göra det bästa av situationen. Om man vänder på det så har vi otroligt många nöjda kunder.
Han menar att de ärenden som gör att de har hamnat på listan utgör en bråkdel av de antalet flyttar och leveranser de årligen gör.
Gällande det andra företaget, Visby Städbyrå, handlar det om en flyttstädning som inte godkändes av hyresvärden. Arn rekommenderar en återbetalning på 5 500 kronor.
Ett annat företag som förekommer på listan är Gutamålet Bygg & konsult. Enligt Råd & Rön sålde de en kamin som efter kort tid blev repig. Arns rekommendation är att kunden ersätts med 5 000 kronor. Företagets vd håller dock inte med om att det är deras fel.
– Det är det mest konstiga ärende jag varit med om. Vi sålde en eldstad med en spishäll på, och efter några månader hörde kunden av sig och sa att den hade blivit repig på spishällen, berättar Benny Kristiansson, som förtydligar att han numera lämnat över stafettpinnen för företaget.
Han fortsätter att berätta att kunden hade tagit bort de upphöjda plattorna på spisen vilket orsakat reporna. Det danska företaget som tillverkar spisen tar inte på sig ärendet. Det gotländska företaget har bara varit försäljare online och kunden befinner sig på fastlandet.
– Vi har erbjudit oss att lacka över reporna och har gjort vad vi kan. Jag har inga problem med att betala de 5 000 kronorna, med det handlar inte om det. Det handlar om att det ska vara rättrådigt och riktigt, säger han.
Ett byggföretag i Vibble har ett ärende från februari 2023. Arns rekommendation är att företaget ska ersätta kunden med 55 741 kronor, det efter att en ombyggnation hos kunden visade sig ha flera fel efter det var klart. Huruvida företaget existerar idag är oklart, då det inte går att få fram någon information om företaget utifrån företagsnamnet.
Även ett hyrbilsföretag finns med på listan. Där ska kunden ha blivit debiterad för sex dagar trots att de, enligt Arn, bara hyrde i en dag. Det företaget gick i konkurs förra året.