Rekordmånga företag struntar i Arns beslut

Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden (Arn), har ökat kraftigt de senaste åren. Och företagen som hamnar på ”svarta listan” är just nu rekordmånga. Sex gotländska företag finns med på listan.

En biluthyrare på Gotland har fått rekommendationen att betala tillbaka hyran för fyra dagar, men inte följt beslutet.

En biluthyrare på Gotland har fått rekommendationen att betala tillbaka hyran för fyra dagar, men inte följt beslutet.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Gotland2024-08-30 05:15

Arn prövar tvister mellan konsumenter och företag, men kan inte dela ut straff till företag som missköter sig. I stället kan Arn rekommendera att ett företag exempelvis betalar tillbaka pengarna för en tjänst eller en vara som inte hållit måttet.

På svarta listan hamnar företag som inte följt Arn:s rekommendationer. Två gånger per år, i februari och augusti, sammanställer och publicerar konsumenttidningen Råd & Rön en uppdaterad lista. Företagen ligger kvar på listan i två år om de inte ersätter kunderna enligt besluten.

”Fler företag än någonsin struntar i Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Höstens uppdatering av Svarta listan, som nu publicerats, innehåller 235 företag som valt att inte göra rätt för sig mot sina kunder”, skriver tidningen Råd & Rön i ett pressmeddelande.

Totalt på listan, inräknat dem som står kvar sedan tidigare, finns nu 731 företag.

undefined
Ett av de gotländska företag som finns på svarta listan är en flyttfirma där Allmänna reklamationsnämnden (Arn) anser att företaget ska ersätta en kund för möbler som skadades under en flytt. Ärendet har gått vidare till domstol.

Sex gotländska företag finns på listan, varav fyra ärenden tillkommit vid den senaste uppdateringen.

Här är de nya ärendena:

  • Kaminen som kunden köpte blev repig efter en kort tid. Arn rekommenderar att kunden ersätts med 5 000 kronor.
  • Kunden hyrde bilen för en dag men blev debiterad för sex dagar. Arn rekommenderar att kunden bara ska bli debiterad för två dagar.
  • Flyttstädningen företaget genomförde godkändes inte av hyresvärden. Arn rekommenderar att kunden får tillbaka 5 500 kronor.
  • Flera möbler skadades i en flytt som företaget ombesörjde. Arn rekommenderar att företaget ersätts med 12 699 kronor. Ärendet har gått vidare till tingsrätt.
undefined
Maria Wiezell, har jobbat som konsumentexpert på Råd & Rön sedan 1989.

Råd & Röns svarta lista har funnits i över 50 år. Maria Wiezell är konsumenträttsexpert på Råd & Rön och förklarar varför den är viktig:

– Vi gör tester och granskar företag för att vi vill att konsumenter ska göra så bra val som möjligt när man väljer produkter, tjänster och företag.

Hon framhåller att det såklart kan bli fel ibland, men att det viktiga är hur företagen löser de problem som uppstår.

– För dig som konsument är det viktigt att veta att jag gör affär med ett företag, som visserligen inte kan garantera att det inte blir fel, men som jag kan vara säker på att om det blir fel så kommer de att rätta till det. Och om vi inte kan komma överens, och jag måste gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, så kommer de i alla falla att följa Arn:s beslut oavsett om företaget tycker att de fattat ett korrekt eller felaktigt beslut, säger Maria Wiezell.

Det är också praxis att företag som inte följer Arn:s beslut inte får var vara med i sin branschorganisation.

– Det är en kvalitetsnotering. Om Arn fattar ett beslut så följer jag det, även om det inte är juridiskt bindande.

Eftersom Arn rekommendation inte är ett straff kan nämnden inte gör något om företaget inte följer beslutet. Nästa steg för konsumenten är då att gå vidare till tingsrätten.

– Väldigt många privatpersoner drar sig för det eftersom man vet att om jag förlorar så kan det kosta en massa pengar. En anmälan till Arn kostar bara 150 kronor, säger Maria Wiezell.

undefined
Lågprisflygbolagen hamnar ofta på svarta listan. ”I resebranschen är det mycket pengar och det är lätt att det blir fel. Lågprisbolagen är ett problem eftersom de har så små vinstmarginaler”, säger Maria Wiezell.

Det finns vissa branscher som är mer problematiska än andra, enligt Maria Wiezell. Överst på listan hamnar fordonsbranschen.

– Fordonsbranschen har varit besvärlig åtminstone så länge jag har jobbat med det här. Det är många och små företag, både säljare och verkstäder. Det handlar om ganska komplicerade problem och produkter som konsumenterna vet allt mindre om, och det handlar också om ganska mycket pengar.

Även hantverkare hamnar ofta på svarta listan.

– Det är många småföretagare som ofta har dålig koll på lagstiftningen och man är lite dålig på att kommunicera med varandra, särskilt när företaget har ett kunskapsövertag i förhållande till konsumenten.

Även resebranschen är ett problem där det ofta handlar om stora pengar och det ofta uppstår konflikt på grund av yttre omständigheter. Men även om en resa måste ställas in på grund av vädret, så är företaget ansvarigt gentemot kund.

– Vädret kan ju företaget inte rå för, men konsumenten ska ändå ha pengarna tillbaka för flyget kom ju inte iväg. Där är lågprisbolagen ett problem eftersom de har små vinstmarginaler.

Även hos konsumenternas finns en kunskapslucka.

– Tyvärr ser vi att det brister hos konsumenterna också. Egentligen är det väldigt många fler som har rätt att få pengarna tillbaka eller få fel åtgärdade utan kostnad, säger Maria Wiezell.

Enligt Råd & Rön är det allt fler företag som struntar i Arn:s beslut och därmed hamnar på svarta listan.

– Antalet anmälningar till Arn ökar och i takt med att antalet anmälningar och antalet beslut ökar, så blir det också fler företag som inte följer Arn:s beslut, säger Maria Wiezell och fortsätter:

– Jag tror också att det är väldigt många företag som inte förstår vilken bad will det faktiskt är om man inte följer Arn:s beslut. Om en lokaltidning skriver om exempelvis en snickare som är på svarta listan, så är det väldigt många konsumenter som väljer att inte anlita just den snickaren. Då väljer man hellre nån annan.

undefined
Antalet anmälningar till Arn ökar. Därmed ökar också antalet beslut och antalet beslut som inte följs.
Svarta listan

Råd & Röns Svarta listan har funnits i över 50 år. Syftet är att varna konsumenter för företag som inte gör rätt för sig. På listan hamnar företag som väljer att strunta i Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Arn är ingen domstol och nämndens rekommendation är just bara en rekommendation, som företagen inte är tvingade att följa. Men att göra så anses dock vara att följa god affärssed och i många branschorganisationer är det också ett krav för medlemskap.

Alla ärenden på listan har bedömts av Arn:s jurister, som kommit till slutsatsen att företagen inte har följt de konsumentlagar och -regler som finns i Sverige. Råd & Rön skriver på sin hemsida att man anser det vara viktigt att konsumenter kan få information om de företag som väljer att inte följer besluten.

Ungefär tre månader före publicering kontaktar tidningen Arn och begär ut alla ärenden där företagen inte följt deras rekommendationer. Råd & Rön kontaktar också anmälarna och företagen för att fråga om de har givit respektive fått rättelse.

Men även företag som gör rätt för sig efter en dom eller förlikning i tingsrätten hamnar på ”svarta listan”. Orsaken är enligt tidningen att poängen med Arn är att den här typen av tvister inte ska behöva gå till domstol.

Ärenden som rör tvister om ett värde mindre än 1 000 kronor är inte med på listan.

Källa: Råd & Rön

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!