Arn prövar tvister mellan konsumenter och företag, men kan inte dela ut straff till företag som missköter sig. I stället kan Arn rekommendera att ett företag exempelvis betalar tillbaka pengarna för en tjänst eller en vara som inte hållit måttet.
På svarta listan hamnar företag som inte följt Arn:s rekommendationer. Två gånger per år, i februari och augusti, sammanställer och publicerar konsumenttidningen Råd & Rön en uppdaterad lista. Företagen ligger kvar på listan i två år om de inte ersätter kunderna enligt besluten.
”Fler företag än någonsin struntar i Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Höstens uppdatering av Svarta listan, som nu publicerats, innehåller 235 företag som valt att inte göra rätt för sig mot sina kunder”, skriver tidningen Råd & Rön i ett pressmeddelande.
Totalt på listan, inräknat dem som står kvar sedan tidigare, finns nu 731 företag.
Sex gotländska företag finns på listan, varav fyra ärenden tillkommit vid den senaste uppdateringen.
Här är de nya ärendena:
- Kaminen som kunden köpte blev repig efter en kort tid. Arn rekommenderar att kunden ersätts med 5 000 kronor.
- Kunden hyrde bilen för en dag men blev debiterad för sex dagar. Arn rekommenderar att kunden bara ska bli debiterad för två dagar.
- Flyttstädningen företaget genomförde godkändes inte av hyresvärden. Arn rekommenderar att kunden får tillbaka 5 500 kronor.
- Flera möbler skadades i en flytt som företaget ombesörjde. Arn rekommenderar att företaget ersätts med 12 699 kronor. Ärendet har gått vidare till tingsrätt.
Råd & Röns svarta lista har funnits i över 50 år. Maria Wiezell är konsumenträttsexpert på Råd & Rön och förklarar varför den är viktig:
– Vi gör tester och granskar företag för att vi vill att konsumenter ska göra så bra val som möjligt när man väljer produkter, tjänster och företag.
Hon framhåller att det såklart kan bli fel ibland, men att det viktiga är hur företagen löser de problem som uppstår.
– För dig som konsument är det viktigt att veta att jag gör affär med ett företag, som visserligen inte kan garantera att det inte blir fel, men som jag kan vara säker på att om det blir fel så kommer de att rätta till det. Och om vi inte kan komma överens, och jag måste gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, så kommer de i alla falla att följa Arn:s beslut oavsett om företaget tycker att de fattat ett korrekt eller felaktigt beslut, säger Maria Wiezell.
Det är också praxis att företag som inte följer Arn:s beslut inte får var vara med i sin branschorganisation.
– Det är en kvalitetsnotering. Om Arn fattar ett beslut så följer jag det, även om det inte är juridiskt bindande.
Eftersom Arn rekommendation inte är ett straff kan nämnden inte gör något om företaget inte följer beslutet. Nästa steg för konsumenten är då att gå vidare till tingsrätten.
– Väldigt många privatpersoner drar sig för det eftersom man vet att om jag förlorar så kan det kosta en massa pengar. En anmälan till Arn kostar bara 150 kronor, säger Maria Wiezell.
Det finns vissa branscher som är mer problematiska än andra, enligt Maria Wiezell. Överst på listan hamnar fordonsbranschen.
– Fordonsbranschen har varit besvärlig åtminstone så länge jag har jobbat med det här. Det är många och små företag, både säljare och verkstäder. Det handlar om ganska komplicerade problem och produkter som konsumenterna vet allt mindre om, och det handlar också om ganska mycket pengar.
Även hantverkare hamnar ofta på svarta listan.
– Det är många småföretagare som ofta har dålig koll på lagstiftningen och man är lite dålig på att kommunicera med varandra, särskilt när företaget har ett kunskapsövertag i förhållande till konsumenten.
Även resebranschen är ett problem där det ofta handlar om stora pengar och det ofta uppstår konflikt på grund av yttre omständigheter. Men även om en resa måste ställas in på grund av vädret, så är företaget ansvarigt gentemot kund.
– Vädret kan ju företaget inte rå för, men konsumenten ska ändå ha pengarna tillbaka för flyget kom ju inte iväg. Där är lågprisbolagen ett problem eftersom de har små vinstmarginaler.
Även hos konsumenternas finns en kunskapslucka.
– Tyvärr ser vi att det brister hos konsumenterna också. Egentligen är det väldigt många fler som har rätt att få pengarna tillbaka eller få fel åtgärdade utan kostnad, säger Maria Wiezell.
Enligt Råd & Rön är det allt fler företag som struntar i Arn:s beslut och därmed hamnar på svarta listan.
– Antalet anmälningar till Arn ökar och i takt med att antalet anmälningar och antalet beslut ökar, så blir det också fler företag som inte följer Arn:s beslut, säger Maria Wiezell och fortsätter:
– Jag tror också att det är väldigt många företag som inte förstår vilken bad will det faktiskt är om man inte följer Arn:s beslut. Om en lokaltidning skriver om exempelvis en snickare som är på svarta listan, så är det väldigt många konsumenter som väljer att inte anlita just den snickaren. Då väljer man hellre nån annan.