Fortsatta inkörningsproblem för Geabs nya sms-tjänst

Som mest hade 21 000 av Geabs kunder elavbrott under torsdagen, men sms-tjänsten fungerade inte helt som den skulle. ”Vi hann inte få ut alla sms.”

På torsdagen inträffade ett elabrott som drabbade stora delar av Gotland.

På torsdagen inträffade ett elabrott som drabbade stora delar av Gotland.

Foto: Malin Stenström

Gotland2024-09-19 17:56

Nyheten i korthet

  • Geabs nya sms-tjänst, som lanserades i april, har forfarande en del problem, vilket uppdagades under torsdagens elavbrott. Trots att 21 000 kunder drabbades, skickades endast 15 000 sms ut.
  • Geab har fått kritik för byte av system, då det nya bara tillåter personer med elavtal att registrera sig, jämfört med det gamla systemet som var öppet för alla.
  • Geab erkänner ”inkörningsproblem” och lovar att förbättra systemet. Företaget anser att det nya systemet är mer exakt och en förbättring trots de nuvarande problemen.

I april i år bytte Geab ut sin sms-tjänst, en förändring som fått en hel del kritik av kunderna. Med det gamla systemet kunde vem som helst ansluta sig till sms-tjänsten och ange vilket område man vill få information om vid störningar.

Under torsdagens avbrott var som mest, under en kortare period, ungefär 21 000 kunder utan el. Men enligt Geab gick det bara ut cirka 15 000 sms till kunderna, inte alla berörda fick något sms. Exakt hur många av de 21 000 som är ansluta till tjänsten kan dock inte Thomas Zielinski, kommunikationsansvarig vid Gotlands elnät, inte säga i dagsläget.

– Men det vi kan se är att under peaken, när det var som flest drabbade, då hann vi inte få ut alla sms. Det finns alltså kunder som inte fått något sms och det är vi naturligtvis inte nöjda med. Det måste vi titta på hur vi ska hantera framöver, säger Thomas Zielinski.

undefined
Thomas Zielinski, kommunikationsansvarig på Geab.

I dag kan endast den som står på elavtalet registrera sig på sms-tjänsten, men det går att lägga in två olika nummer som kan ta emot störningsinformationen.

– Anledningen till att Geab valde att byta system var att tidigare fick du ett sms vid ett pågående avbrott i ditt område. Själva poängen med att byta var att nu får man meddelande på anläggningsnivå. Om du har en villa och får strömavbrott så får du ett sms, men om grannen har strömavbrott och inte du så slipper du att få ett sms. Det är mer precist helt enkelt.

– Det har varit inkörningsproblem med det nya systemet och det är vi de första att beklaga. Vi är inte nöjda och vi vill såklart att det ska vara hundra procent felfritt. Vi ska göra vår läxa, men sedan kan det alltid vara så att någon lägger in fel nummer eller har bytt nummer och det kommer man aldrig ifrån, säger Thomas Zielinski.

Mikael Hanell, Geabs tjänsteperson i beredskap, konstaterar att det finns förbättringspotential när det kommer till sms-tjänsten.

– Den var där på toppen, när flest hade avbrott och det var väldigt kortvarigt, så gick inte sms:en ut förrän många av dem redan fått strömmen tillbaka. I övrigt gick de i väg som de skulle, säger han och fortsätter:

– Alla systemskiften har sin inkörningsperiod innan man hittar fel, brister och nya arbetssätt. Det här är betydligt mer pricksäkert än det gamla och en tydlig förbättring även om vi inte är fullt nöjda med resultatet hittills. Men det kommer att bli bättre, tanken är naturligtvis att det ska fungera även om du har ett kort avbrott, säger Mikael Hanell.

undefined
Geab bytte sms-tjänst i april i år och ännu finns en del inkörningsproblem.

I slutet av juli inträffade också ett större elavbrott, 25 000 kunder var utan el i cirka två timmar. Totalt 23 000 sms skickades ut, som inte kom fram. Men det felet är åtgärdat och i det här fallet var det själva händelseförloppet, att det gick så snabbt, som var problemet.

När det gäller själva avbrottet berättade Mikael Hanell redan tidigare under dagen att det var en brytare i ställverket i Hemse som var trasig. Det finns cirka 25 ställverk på hela ön och de flesta slogs ifrån av felet och man var tvungen att leta innan man kunde hitta var felet fanns.

Normalt blir inte påverkan så stor av att en brytare är trasig, enligt Mikael Hanell. Systemet har inbyggda skydd som ska lösa ut för att skydda utrustning och människor. Hur stort område som slås ut beror på flera saker, dels hur kraftigt felet är men också hur tydligt det är.

– Är det tydliga fel så är det lättare att slå ut rätt och så liten del som möjligt. Men har man fel som inte är så tydliga så blir det fler skydd på fler ställen som löser ut. Det gör att det i vissa fall drabbar större områden än man kanske tycker att det borde. Om felet det ligger nedströms på de lägre spänningsnivåerna eller som i det här fallet uppströms på den högsta spänningsnivån, då sprider det sig i hela vårt nät, förklarar Mikael Hanell.

Har säger att det är ett ständigt pågående arbete att ställa skydden så att man får ”en så småmaskig detektering som möjligt”.

– Men det är ett samspel på hela vårt överliggande centrala elnät, så det är alltid svårt att få en sådan inställning av reläskydden så att den i alla lägen slår ut så lite som möjligt. Det har som sagt mer att göra med hur tydligt och distinkt ett fel är när det utvecklas.

Så det går inte att skydda sig mot att det händer igen?

– Inte helt och hållet. Men man skruvar ju som alltid på inställningar och i vissa fall går det att göra någon liten justering, men skydden måste ta relativt brett också, trots att man vill att de ska vara så finkänsliga som möjligt. Man måste hitta en slags medelväg så att det täcker det mesta, säger Mikael Hanell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!