I helgen drabbades 25 000 av Geab:s kunder av ett strömavbrott som varade i två timmar. Men informationen om detta kom aldrig fram till de berörda abonnenterna, vilket väckte kritik. Anledningen visade sig vara ett fel i Geabs sms-tjänst, där totalt 23 000 sms ska ha skickats ut, men som aldrig nådde fram.
Nyligen kom beskedet att sms-tjänsten fungerar igen.
– Det var ett programmeringsfel som orsakade att sms-tjänsten inte fungerade tillfredsställande. Nu är det åtgärdat och vi har fått löfte om att tjänsten ska fungera framöver, säger Thomas Zielinski, talesperson för Gotlands Elnät, i ett pressmeddelande.
Geab meddelar även att man under veckan har arbetat med att reparera och byta ut teknik som orsakade avbrottet från första början.
– Vi räknar med att vara klara med åtgärderna under veckan. Allt fungerar som det ska och det finns i nuläget inte någon förhöjd risk för strömavbrott kopplat till helgens händelse. Som en extra försiktighetsåtgärd kommer vi även att inspektera ledningarna på den aktuella sträckan med helikopter, säger Thomas Zielinski.