Geabs sms-tjänst igång igen

Informationen om helgens strömavbrott gick aldrig fram till Geabs 25 000 kunder, vilket berodde på ett fel i Geabs sms-tjänst. Nu meddelar elföretaget att felet är åtgärdat.

Thomas Zielinski, talesperson för Gotlands Elnät.

Thomas Zielinski, talesperson för Gotlands Elnät.

Foto: Privat

Gotland2024-07-25 10:56

I helgen drabbades 25 000 av Geab:s kunder av ett strömavbrott som varade i två timmar. Men informationen om detta kom aldrig fram till de berörda abonnenterna, vilket väckte kritik. Anledningen visade sig vara ett fel i Geabs sms-tjänst, där totalt 23 000 sms ska ha skickats ut, men som aldrig nådde fram.

Nyligen kom beskedet att sms-tjänsten fungerar igen. 

– Det var ett programmeringsfel som orsakade att sms-tjänsten inte fungerade tillfredsställande. Nu är det åtgärdat och vi har fått löfte om att tjänsten ska fungera framöver, säger Thomas Zielinski, talesperson för Gotlands Elnät, i ett pressmeddelande.

Geab meddelar även att man under veckan har arbetat med att reparera och byta ut teknik som orsakade avbrottet från första början.

– Vi räknar med att vara klara med åtgärderna under veckan. Allt fungerar som det ska och det finns i nuläget inte någon förhöjd risk för strömavbrott kopplat till helgens händelse. Som en extra försiktighetsåtgärd kommer vi även att inspektera ledningarna på den aktuella sträckan med helikopter, säger Thomas Zielinski. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!