Nedmonterad belysning kommer inte att ersättas

Belysningsstolpar på Gotland ska bort – och kommer inte att ersättas. Så lyder de senaste beskedet från Region Gotland och Trafikverket, som tillsammans ska utreda hela Gotlands trafikbelysning.

På vissa ställen behövs flera lampor, men på andra kan lampor snarare utgöra en trafikfara i sig, konstaterar Trafikverkets Anna-Sofia Welander, strategisk planerare trafiksäkerhet.

På vissa ställen behövs flera lampor, men på andra kan lampor snarare utgöra en trafikfara i sig, konstaterar Trafikverkets Anna-Sofia Welander, strategisk planerare trafiksäkerhet.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2025-06-27 16:30

– Det är ju jättegamla stolpar och saker och ting har ju ändrats sedan de monterades upp. Vi har andra regler för säkerhet nu än vad som fanns då.

Det säger Jyrki Vainio som är tillförordnad enhetschef på trafik- och gatuenheten på Region Gotland. Tillsammans med Trafikverket kommer de att se över hela öns trafikbelysning och montera ner de stolpar som utgör en fara för trafikanter. En del stolpar håller nämligen på att ruttna, har elfel och innehåller miljöfarliga ämnen.

Jyrki Vainio är tillförordnad enhetschef på trafik- och gatuenheten på Region Gotland. Han hoppas kunna ge besked under hösten om vilka belysningsstolpar som kommer att monteras ned.
Jyrki Vainio är tillförordnad enhetschef på trafik- och gatuenheten på Region Gotland. Han hoppas kunna ge besked under hösten om vilka belysningsstolpar som kommer att monteras ned.

Men att släcka ner vägar på Gotland – är inte det i sig en trafikfara? Det undrade flera Stångabor som i höstas blev av med belysningen längs väg 144 av samma anledning. Både ja och nej, menar Trafikverkets Anna-Sofia Welander, strategisk planerare trafiksäkerhet.

– Stolparna som kommer att tas ned i år ska inte ersättas, vilket faktiskt beror på att de kan utgöra en större trafikfara än mörkret, säger hon.

Anledningen är att punkt-upplysta områden kan orsaka kontraster mellan det mörka och upplysta partiet, så att bilföraren får svårt att se objekt där ljuset inte når. I de fall lampor står ensamma på Gotland, kan det alltså vara bättre att i mörkret förlita sig på bilens egna ljus. På så vis menar Anna-Sofia Welander att det finns stolpar som nu är placerade där de inte gör nytta och Trafikverket ska därför göra om belysningen på flera ställen på Gotland framöver.

Detta innebär att det på totalen inte nödvändigtvis blir färre antal lampor. Nya lampor kan monteras upp i ett oupplyst område, beroende på vad utredningen om säkerheten visar, förklarar Anna-Sofia Welander.

När Region Gotland monterade ner belysningen i Stånga upprördes en hel del som ifrågasatte beslutet. Det uppstod ett glapp till dess att Trafikverket monterade upp nya lampor, vilket de beklagar i efterhand.
När Region Gotland monterade ner belysningen i Stånga upprördes en hel del som ifrågasatte beslutet. Det uppstod ett glapp till dess att Trafikverket monterade upp nya lampor, vilket de beklagar i efterhand.

Tidigare sa ni nej till belysning i Stånga för att kostnaden var för stor, kan det bli ett problem i detta projekt som är betydligt större?

– Ekonomin är givetvis en begränsning, då pengarna ska räcka till all sorts trafiksäkerhet. Det kommer att läggas ett omfattande pussel när vi tar bort stolpar och samtidigt ska upprätthålla trafiksäkerheten med de medlen som vi har. Det var där det gick snett med belysningen i Stånga.

Hon syftar på att Stångaborna faktiskt fick ny belysning efter att Region Gotland monterade ner den gamla – bekostad av Trafikverket eftersom de är ensamt ansvariga över att investera i belysning. Det har de varit sedan 1995 då Region Gotland beslöt att inte fortsätta köpa belysning utan bara ansvara över den befintliga.

– Det som hände var att vi på Trafikverket inte riktigt hann synka oss med Region Gotland och det blev ett glapp där som vi beklagar i efterhand. Nu måste vi försöka synka det här arbetet så att det blir så bra som möjligt och att våra säkerhetskriterier hela tiden är uppfyllda, säger Anna-Sofia Welander.

En del belysningsstolpar av trä har drabbats av röta och börjat ruttna. Det innebär en risk för att de ska falla och i sig utgöra en trafikfara, bedömer Region Gotland.
En del belysningsstolpar av trä har drabbats av röta och börjat ruttna. Det innebär en risk för att de ska falla och i sig utgöra en trafikfara, bedömer Region Gotland.

Arbetet med att inventera stolparna beräknas bli klart i höst. Då kommer Region Gotland ge besked om vilka områden som kommer att göras om och i vilken omfattning. Arbetet i sin helhet kommer dock att ta flera år.

Är inte det lång tid med tanke på att vissa stolpar ruttnat och riskerar att falla?

– Nej, ingen behöver vara orolig, men vi måste vara ute i god tid och plocka bort de, säger Jyrki Vainio.

– De stolpar som är värst kommer vi självklart också att åtgärda först, och eftersom det är vårat ansvar på Trafikverket att upprätthålla trafiksäkerhet kommer vi direkt att ta bort en stolpe om vi bedömer att den kan falla, säger Anna-Sofia Welander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!