Ilskan i Stånga – nu är gatubelysningen helt borta

Ett mörker har lagt sig över vägen genom Stånga, då stora delar av gatubelysningen genom socknen monterats ner. Detta har väckt starka reaktioner bland Stångaborna, som kritiserar beslutet på sociala medier.

Gatubelysningen genom Stånga har tagits ner, vilket upprört de boende i socknen som menar att det skapar dålig trafiksäkerhet.

Gatubelysningen genom Stånga har tagits ner, vilket upprört de boende i socknen som menar att det skapar dålig trafiksäkerhet.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Stånga2024-11-14 04:29

Gatubelysningen längsmed väg 144 genom Stånga har varit en följetong under många år. Redan 2014 monterades ett tjugotal belysningsstolpar ner längs vägen mellan Malmgard och Malmahallen, och sedan dess har flera stolpar tagits ner i omgångar.

Under vecka 45 monterades en majoritet av de kvarvarande stolparna ner, vilket mörklagt stora delar av vägarna genom socknen. Det som monterades ner bestod av trästolpar och belysningskabel utmed väg 144 och 546, ett fåtal ljuspunkter på enskild väg till Gumbalde samt tre stålstolpar vid Stånga kyrka.

undefined
En kritik är att de barn som går till och från Stånga skola nu måste gå i mörkret.

Detta har väckt starka reaktioner hos Stångaborna som riktat kritik mot beslutet, bland annat i Facebookgruppen ”Stångabor”. Helagotland har även mottagit flera mejl där boende i socknen uttryckt sitt missnöje.

”Har det blivit ett misstag här? Hur kan något så grundläggande som belysning och trottoarer saknas kring en skola?”.

”Att dra ner på en så grundläggande aspekt som belysning, samtidigt som vi investerar miljoner i att skapa en levande landsbygd, är så galet kontraproduktivt”.

”Risk för att något tråkigt ska inträffa ökar rejält då det även blir mörkt på sträckan”.

Ovan är bara några utdrag som finns att läsa bland de många inläggen i debatten.

undefined
Bilden visar den belysning som monterats ner i Stånga. De bruna prickarna är trästolpar och de gråa är stålstolpar. Rött streck är statlig väg och grönt streck är enskild väg.
undefined
På bilden går det att se vilken belysning som behålls i Stånga.

På regionens hemsida berättar man varför stolparna monterats ner. De anledningar som punktats upp är:

  • De uppfyller inte dagens elsäkerhetskrav.
  • De innebär risker för trafiksäkerheten då flertalet stolpar är angripna av röta och riskerar att falla.
  • De innehåller kvicksilver i lamporna.
  • De innehåller impregneringsmedlet kreosot (gäller flertalet trästolpar).
undefined
”Förutom att ny belysning innebär stora kostnader tar det också tid att få den på plats, minst 1-3 år efter ett beslut”, skriver Anna-Sofia Welander på Trafikverket.

Gatubelysningen som monterats ner var anlagd främst på sträckor där Trafikverket är väghållare, och därmed ansvarar de för om nya stolpar ska sättas upp eller inte. I ett mejl till Helagotland skriver Anna-Sofia Welander, strategisk planerare för trafiksäkerhet på Trafikverket, att det finns begränsat med pengar att lägga på ny belysning.

”Ny belysning innebär stora kostnader. De medel som Trafikverket har för ny belysning och andra trafiksäkerhetsåtgärder på Gotland styrs av de ramar som anges i länstransportplanen för Gotland. Medlen är mycket begränsade och vi måste därför göra hårda prioriteringar så att ny belysning sätts upp där den ger mest nytta för trafiksäkerhet och trygghet”, skriver Anna-Sofia Welander.

För att Trafikverket ska kunna bedöma hur de ska prioritera när det kommer till investeringar i nya gatlampor, så måste ett antal kriterier vara uppfyllda, skriver Anna-Sofia Welander.

”På Gotland finns många statliga vägsträckor som uppfyller kriterierna, men där det idag saknas belysning. Ny belysning genom Stånga är således ett av många likadana investeringsbehov. Dessa måste dels vägas gentemot varandra, dels gentemot alla andra investeringsbehov för ökad trafiksäkerhet och trygghet på hela Gotland”, skriver Anna-Sofia Welander.

undefined
I dagsläget finns det inga planer på att montera ny belysning längs vägarna genom Stånga.

I dagsläget planerar inte Trafikverket att ersätta de nermonterade gatlamporna i Stånga, skriver Anna-Sofia Welander.

”Förutom att ny belysning innebär stora kostnader tar det också tid att få den på plats, minst 1-3 år efter ett beslut. Därför är det av stor vikt att kommuner som har belysning längs statliga vägar i mycket tidigt skede har en dialog med Trafikverket om att de ser en risk att belysningen behöver tas bort”.

Avslutningsvis skriver Anna-Sofia Welander att det förs en dialog med Region Gotland om hur de tillsammans ska hantera kommande nermonteringar av gatubelysning på bästa sätt.

undefined
Mariette Nicander (M), ordförande i tekniska nämnden.

Mariette Nicander (M), ordförande i Tekniska nämnden, kan inte säga mycket om beslutet att plocka ner stolparna och hänvisar till Trafikverket.

– Jag har dock förstått att de var tvungna att montera ner stolparna för att de var i väldigt dåligt skick och att det var farligt. Nu har det blivit mörkt och lite otryggt och då får man ta en diskussion utifrån det. Men vi har inte rådighet för statliga vägar, säger Mariette Nicander.

Hon fortsätter:

– Som jag ser det är nästa steg att försöka få till ett möte med politikerna och Trafikverket för att påtala att man borde försöka, utifrån ett säkerhetsperspektiv, sätta upp ny belysning om möjligheten finns, säger Mariette Nicander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!