Besöksnäringsdagen samlade på onsdagen ett par hundra aktörer till Salthamn för att prata om framtidens turism. Den spås både utveckling och en ökning i omfång och betydelse.
– Det vi ser övergripande är en besöksnäring i Sverige som har en tillväxt. Det vi har sett brustit på regional nivå är hur väl förberedda de olika regionerna är, säger Stina Algotsson, Besöksnäringens utvecklingsfond och en av de hitresta talarna.
I den trendatlas med elva olika trender som hon presenterar ligger ön väl till.
– Av 21 regioner ligger Gotland på en femteplats i ranking.
Stina Algotsson ser som andra att vattenfrågan på ön är en utmaning framåt. Sedan den 15 april råder bevattningsförbud för hela ön, betydligt tidigare än andra år.
– På kort sikt tror jag att vi måste lösa det kommunikativt, säger Stina Algotson och trycker på hur viktig informationen kring bristen på vatten är till alla sökare som kommer utifrån i sommar.
Samarbetet med lokalbefolkningen menar hon är A och O för framtidens ökande turism, där frågan om vatten som ska räcka till alla behöver finnas med.
– Annars kommer det inte att fungera. Det är besöksnäringsaktörernas och regionens ansvar tillsammans, säger hon.
Kommunikation kring framtidens turism på lokal nivå är också huvudfrågan för Linda Staaf, strateg, framtidsanalytiker och en av Besöksnäringsdagens övriga talare. Hon aktar sig numera för att dela ut pekpinnar eller komma utifrån med färdiga lösningar för hur man bäst skapar en hållbar och konkurrenskraftig destination.
I stället säger Linda Staaf att hon vill främja vad hon benämner regenerativ turism, en turism som återbildar och återskapar värden till besöksmålet.
– Regenerativ turism handlar om att kommunicera på lokal nivå. Det är inte bara besöksnäringens företag som behöver förändra sig, resenärerna behöver också resa på ett hållbart sätt och de har en stor roll.
Farhågor finns att bristen på vatten skulle kunna skapa motsättningar framåt. Där trycker även Linda Staaf på hur viktig just kommunikationen med hela samhället och att lyssna in allas aspekter är.
– Det gäller att inkludera lokalbefolkningen, säger hon och berättar att hon själv möttes av budskapet att spara på vatten redan ombord på färjan till Gotland:
– När jag kom fram till hotellet tog jag en broschyr och redan på första uppslaget fanns att läsa om hållbarhet och vattnet, det gjorde mig glad att se att man jobbar så.