Oväntade vinnare på kryssningsturism

Kryssningsbesökarna gör av med drygt 500 kronor under ett besök i Visby. Var de gjorde av med pengarna överraskar.

Foto: Montage

FÖRMIDDAGSFIKA OCH ÖL2019-02-28 09:55

Siffrorna för den första säsongen med kryssningsbesökare visar att besökarna gjorde av med i snitt 480 kronor per person på sitt besök, enligt en undersökning gjord av det brittiska undersökningsföretaget JP Wild UK.

Det är en markant skillnad mot den undersökning som presenterades i höstas och som Uppsala Universitet stod bakom. Den visade att kryssningsbesökarna gjorde av med mycket lite pengar, max ett par hubdralappar per person.

Kiosken Gottgluggen på Södertorg är en av de stora vinnarna på kryssningarna, enligt undersökningen. Det var långa köer när kryssningsgästerna kom till Visby.

– Kryssningsresenärerna samlades där för att fortsätta längs Adelsgatan, det var långa köer till kiosken, säger Mats Jansson, näringslivsstrateg.

LÄS MER: Gotlands Museum slog rekord i antal besökare

Drygt 110 000 resenärer besökte Visby under den gångna säsongen, hela 46 procent av dem kom från Tyskland. Den siffran väntas öka kommande säsong. 103 anlöp är bokade och det innebär att målet om att få 150 000 kryssningsbesökare till ön lär nås. En kundundersökning gjord av det brittiska undersökningsföretaget JP Wild UK som drygt 1 400 resenärer deltagit i visar på nöjda besökare.

– 72 procent säger att de är väldigt nöjda. Det är väldigt höga siffror, men det finns mer att göra, säger Monica Frisk, Gotland Cruise Network.

LÄS MER:Queen Victoria på besök i Visby

Prisläget var den största källan till missnöje, visar undersökningen. Samtidigt bör det noteras att priserna är höga runt hela Östersjön.

I diskussionerna kring kryssningskajen anfördes argumentet att kryssningsresenärerna inte gjorde av med några pengar i land. Det motsägs av undersökningen, som gjorts av en brittisk forskare. Enkäter har delats ut till resenärerna efter besöket i Visby.

– Kryssningsgästerna går av båten efter frukost och samlas ofta på Södertorg. Då vill många ha förmiddagsfika och det har märkts vid Brödboden. Sen vill många ta en öl senare, vilket ett stort antal gjort på Joda, säger Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby Centrum.

Till nästa säsong väntas antalet amerikanska resenärer öka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!