Stockholmsregionen kan tacka Gotland för Brommas överlevnad

Det är bra med mer konkurrens över gotlandsresorna. Och det är en viktig del av beredskapen att ha mer än en flygplats i närheten av huvudstaden.

Snart är Bromma inte så öde längre – tack Gotland!

Snart är Bromma inte så öde längre – tack Gotland!

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT

Ledare2025-05-10 08:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Sedan flygbolaget BRA bestämde sig för att lämna Bromma Flygplats och istället flyga för SAS via Arlanda, lever Bromma en tynande tillvaro (SVT 17/9-24). I skrivande stund finns blott en avgång inplanerad om dagen och det är till Trollhättan. Resande från Gotland har fått nöja sig med att flyga till Arlanda, en möjlighet som betytt sämre biljettillgång och högre priser. För att inte tala om att de gått miste om den största fördelen som Bromma Flygplats innebär för resenärerna – den snabba incheckningen och närheten till Stockholms innerstad. Något Arlanda aldrig kommer att kunna konkurrera mot.

För att kontra nackdelen med att resenärer från Gotland inte landar så nära innerstaden som tidigare, gick SAS i veckan ut med en kampanj om gratis resa med Arlanda Express för de som köper en biljett mellan Visby och Arlanda (Hela Gotland 6/5). Kampen om gotlandsresenärerna är igång.

Gotländska intressenter nu ser över möjligheten att starta en linje Bromma – Visby med start redan till midsommar (Hela Gotland 8/5). Den skulle komplettera linjen Växjö – Bromma som också planeras av bolaget Västflyg. Lokala intressenter går samman för att göra detta möjligt. Det är ett bra exempel på när marknaden löser problem. Finns det en efterfrågan kommer utbudet att följa.

För gotlänningarna ger detta ännu en möjlighet att ta sig till fastlandet, förhoppningsvis till ett konkurrenskraftigt pris. Helt klart med oöverträffad smidighet vad gäller själva flygplatsen. Det handlar inte bara om distansen från flygplats till innerstad. På Bromma flygplats kan en passagerare ta sig från parkeringen hela vägen fram till gaten på mindre än en kvart, och hinner troligen med ett stopp för kaffe på den tiden. På Arlanda slussas alla resenärer genom samma säkerhetskontroll, som förvisso blivit smidigare genom de nya röntgenmaskinerna där allt syns rakt genom väskan, men den ligger i ena hörnet av den ena avgångsterminalen. Det betyder att resenärerna sedan lotsas hela vägen genom alla taxfree-butiker och andra kommerser. För en pendlare är tidsvinsten genom Bromma inte obetydlig.          

Tiden får utvisa, men troligt är att de resenärer som ska vidare på en utrikesresa företrädesvis kommer att välja Arlanda, medan de som är på väg till Stockholms innerstad förmodligen kommer att favorisera Bromma.

Inrikesflyg är viktigt för regionernas och Sveriges tillväxt, tillgänglighet och konkurrenskraft. Därför är det bra med mer konkurrens över resorna mellan Gotland och fastlandet. Det är därtill en viktig del av beredskapen att ha mer än en flygplats i närheten av huvudstaden. Därför kan Stockholmsregionen tacka Gotland för att Bromma flygplats får en chans att överleva. 

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.