Och så undrar de som bestämmer varför så få åker buss

När myndigheter som har ansvar för olika saker i samma kedja bara tutar och kör utan att ta ett helhetsansvar blir det inte bra.

Kollektivtrafiken skulle må bra av att myndigheterna pratar med varandra.

Kollektivtrafiken skulle må bra av att myndigheterna pratar med varandra.

Foto: Elisabet Andersson

Ledare2024-09-30 11:45
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Under många år har de som bestämmer uttryckts förvåning angående det dåliga intresset från gotlänningarna att åka kollektivt. Frågan har blötts och stötts utan att någon hittat en lösning. Men en sten som tydligen inte har lyfts är hur de olika delarna av resekedjor samarbetar med varandra. 

Jag tänker då på möjligheten använda sig av kollektivtrafiken för att ta sig till flygplatsen, Gotlandsfärjorna eller färjan till Fårö.

Till flygplatsen kan man komma vid fyra tillfällen per dag med en och samma linje, Lärbro – Stenkyrka – Visby. Men då är det två tillfällen per resväg. Så två gånger per dag, 8.00 och 16.55 kan man åka från Visby busstation till flygplatsen och två gånger per dag, 09.30 och 18.30, kan man åka norrifrån på länsväg 149 för att ta sig till flygplatsen. Övriga sju avgångar per resväg kör förbi flygplatsen.

Till Färjeterminalen i Visby kan man ta sig med stadstrafiken. Det går bussar till nästan samtliga avgångar utifrån den här veckans avgångar. Landsortstrafikens tidtabell är anpassad så det fungerar byta till den stadsbuss som går till färjeterminalen lagom till de tidiga färjeavgångarna. Men vill man sen ta sig andra vägen är det tvärnit för de sena ankomsterna till ön, förutom på lördagar. Och det är ju de sena ankomster som jag tror att de flesta nyttjar.

Till Fåröfärjan från Fårösund synkar de flesta bussturerna då det är så pass kort tid mellan avgångarna. Men den bussen som anländer till färjeläget i Fårösund 12.05 har fått kritik då nästa avgång har dröjt till 13.00. 

Redan 2022 fick Region Gotland ta emot ett medborgarförslag angående problemen med 12.05 ankomsten. Då Region Gotlands hemsida är undermålig har jag inte kunnat hitta varken själva medborgarförslaget eller det eventuella svar som förslaget fått. Men i en artikel på Helagotland.se kan vi läsa: ”Särskilt irriterande” blir det med den buss som anländer klockan 12.05 eftersom nästa färja inte avgår till Fårö förrän 13.00 på grund av färjepersonalens lunchpaus, skriver förslagsställaren.

En annan orsak till att jag inte hittar svaret på medborgarförslaget, än en undermålig hemsida, är att den inte fått något svar. Och nu kommer ju det problemet att lösas då Trafikverket gjort om tidtabellen för Fåröfärjan och en avgång 12.30 införs. 

Samtidigt tar Trafikverket bort färjeavgången 13.30 vilket i sin tur innebär att de som vill åka med bussen som avgår 13.52 behöver sitta och vänta i en liten öppen busskur i närmare 40 minuter. Något som knappast gynnar intresset för kollektivtrafiken.

För att fler ska ta kollektivtrafiken behöver den bli smidigare att använda. Dessutom måste det få ta tid för gotlänningarna att det också är smidigt att åka kollektivt.

Ett ansvar som inte enbart ligger på Region Gotland, även om de har det största ansvaret. Det är även viktigt att de olika transporthuvudmännen också pratar med varandra för att hitta lösningar tillsammans. 

Nu vet jag inte hur många som åker med 13.52 bussen från Fårösund, eller hur många som skulle kunna tänka sig att ta bussen till och från Gotlandsfärjorna respektive till och från sina flygavgångar. Men så länge gotlänningarna, med viss rätt, tar för givet att det inte är så ofta det fungerar att ta bussen, så tar man bilen av ren slentrian även om det skulle funkat att åka kollektivt.

Minimala möjligheter att åka kollektivt till flygplatsen, omöjligt att åka kollektivt från de sena ankomsterna till Visby med Gotlandsfärjorna och underliga beslut när huvudmän i transportkedjan inte kommunicerar på ett klokt sätt med varandra. Och så undrar de som bestämmer varför så få åker buss. 

Gotlands Folkblad

Det här är en ledare från Gotlands Folkblad. Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk.