Debatt
Fåräfärjan får ändrade avgångstider från 1 oktober. Inte så mycket att orda om kan man tycka, antalet turer blir oförändrat. Men ändrade turer innebär vissa problem, bland annat för skolbussen. Trafikverket säger att beslutet är välgrundat efter att “berörda aktörer” har fått säga sitt och majoriteten har varit för förändringarna. Vilka de menar framgår dock inte.
Däremot har ett så gott som enat Fårö önskat ha halvtimmesturer hela dagarna. Något som Trafikverket benhårt stretar emot. Personalen ska ha matraster och visst ska de det, men då får man sätta in mer personal eller förhandla. Sommartid har man avtalat bort matrasterna, men vintertid går det icke. Långdistansflyget gör ingen skillnad på hög och lågsäsong. Där har det gått bra att göra avtal som godkänts av både fack och arbetsgivare.
Ett ökat antal turer kostar förstås pengar. Trafikverket menar att de har ett fastställt antal turer som måste gå under budgeten. En utökning skulle ge en rejäl fördyring. Det måste vara Trafikverkets sak att se över och höja budgeten och Fårö ska inte behöva lida för deras njugghet.
Jag har en misstanke om att om budgeten höjs så skulle med ens ett brobygge vara lönsamt. Och det verkar inte Trafikverket ha något intresse av.
På flera fastlandslinjer har det gått att avtala bort matraster. Enligt platschefen i intervju i P4 Gotland, torsdagen 26 september, är något sådant omöjligt på Fårösundsleden på grund av att befolkningsunderlaget är för litet. Anser Trafikverket med det att Fårö är mindre värt för att vi inte har mer än 500 innevånare?
Att sen Transportstyrelsen bromsar förtur året runt är också ett mysterium. Det skulle inte kosta en krona mer än i dag. Det som är akut och kommer att kosta, är att bredda och ändra filerna till färjan, för så många som ställer sig i fel fil har jag nog aldrig sett som i år.