Det är väl fullt rimligt att Region Gotland och Trafikverket gemensamt ser över väg- och gatubelysning på Gotland. Det vill säga: Så länge det inte leder till att man i släcker fler ljus än man tänder. Om man inte anser sig ha råd att lysa upp vägar i samma utsträckning som förr, trots att det då var mer resurs- och elkrävande än nu, så handlar det om felprioriteringar inom det offentliga uppdraget.
Trafikverkets Anna-Sofia Welander, strategisk planerare trafiksäkerhet, menar att det faktiskt kan finnas trafiksäkerhetsskäl att ta bort viss belysning.
– Stolparna som kommer att tas ned i år ska inte ersättas, vilket faktiskt beror på att de kan utgöra en större trafikfara än mörkret.
När det bara finns någon enstaka gatlykta, så blir det omgivande mörkret än mörkare.
Det kan det ligga något i, ibland. Möjligen. Men om slutsatsen i vart och ett av dessa fall blir att befintlig äldre belysning ska tas bort utan att ersättas av någon ny, så är något grundläggande fel. Det finns ju en alternativ lösning som det i många fall måste vara motiverat att använda när belysningen är bristfällig. Att låta enstaka gamla gatlyktor ersättas av många nya, av trafiksäkerhetsskäl och för ökad trygghet.
Belysning är ändå huvudsakligen positivt för trafiksäkerheten. Bilister får längre tid på sig att reagera ju tidigare de upptäcker exempelvis gående, cyklister eller djur på vägen. Och för oskyddade trafikanter som delar väg med bilar, bussar och lastbilar så både är det och känns det tryggare att röra sig i områden som är upplysta. Belysning kan bidra till ett samhälle som är livaktigare än om många drar sig för att röra sig i en mörk trafikmiljö.
Gatubelysningen är en genuint kollektiv nyttighet och borde vara högre prioriterad än exempelvis nya flådiga idrottsanläggningar som ersättning för äldre som man inte har underhållit på ett tillfredsställande sätt. Att på bred front släcka belysning av väg i bebodda delar av landsbygden kan inte utan fog väcka nytt liv i konflikten mellan land och stad.
Jag ska inte måla fan på väggen och ta för givet vad Region Gotland och Trafikverket kommer fram till vid sin översyn, men historien ger ju oss åtminstone anledning att vara förberedda och vaksamma på att man kan komma att vilja krympa sitt åtagande att lysa upp potentiellt farliga trafikmiljöer.