Politiken har tappat greppet i skolfrågan

När politiken säger pass är det andra som får försöka hitta sätt hantera svåra situationer.

Sockenborna har tidigare visat engagemang för Stenkyrka skolas existens.

Sockenborna har tidigare visat engagemang för Stenkyrka skolas existens.

Foto: Henrik Radhe/arkiv

Ledare2024-11-22 05:15
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Stenkyrka skola har varit hotad tidigare, vid mer än ett tillfälle. Jag skrev redan 2007, under den stora omorganisation av skolan som Region Gotland då var i färd med, om hur sockenborna hand i hand hade slagit en symbolisk järnring runt skolan i Stenkyrka och hur detta tycktes ha fungerat. Det hade det också. Skolan har överlevt fler förslag på omorganisation sedan dess.

Region Gotland ska inte anklagas för att ha vara ivrig att lägga ner skolor på landsbygden. Istället för att skapa en långsiktigt hållbar organisation med skolor som kan vara trygga med sin fortsatta existens, så har politiken ansträngt sig för att minimera förändringarna och hålla så många skolor som möjligt öppna. Ambitionen är behjärtansvärd men de praktiska konsekvenserna har inte varit lika goda.

När antalet elever i Gotlands skolor nu krymper så har regionen tvingats avisera i vaga ordalag om att det kommer att krävas fler förändringar av skolans organisation. I Visby är det något som eleverna på Polhemskolan och deras föräldrar redan är mycket väl medvetna om. Men det kommer också ofrånkomligen att få konsekvenser på landsbygden. När Region Gotland försökt behålla så många skolor som möjligt öppna så blir situationen snart omöjlig i vissa skolor när eleverna blir ännu färre.

I Stenkyrka verkar det som att skolan blir föremål för en stegvis eller åtminstone delvis avveckling i en process som inte är politiskt initierad. Men man kan kanske säga att politiken har bidragit orsakat den, så till vida att det är svårt att driva små skolor när förutsättningarna undan för undan eroderar på grund av yttre omständigheter.

Helagotland rapporterar om hur eleverna i årskurserna 4 och 5 flyttar till Väskinde, som ligger i samma skolområde. Det har inte gått mycket mer än en månad sedan eleverna i årskurs 6 flyttade samma väg. 

Rektor Daniel Hedlund berättar om svårigheterna att tillhandahålla en utbildning av god kvalitet. Om frånvaro, vikarieproblematik och tappat fokus på utbildningen:

– Det går inte att tillsätta mer personal. Dels för att det inte finns pengar, dels för att det är orimligt när det finns ett bättre sätt att skapa förutsättningar på en annan enhet inom samma skolområde.

Om politiken ska återta initiativet i frågan om skolans organisation så kan den inte fortsätta att överlåta sitt eget ansvar på rektorer som trots allt har begränsad handlingsfrihet och otillräckliga verktyg för att hantera ett sviktande elevunderlag.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.