I början av oktober fick eleverna i årskurs 6 på Stenkyrka skola beskedet om att de skulle flyttas till Väskinde skola.
På Stenkyrka skola var årskurserna 4, 5 och 6 hopslagna och anledningen bakom sexornas flytt var enligt skolans rektor, Daniel Hedlund, bland annat att det var svårt att få ihop en bra undervisning för eleverna när årskurserna gick tillsammans.
Nu har även 4-5:an fått beskedet att de ska flyttas till Väskinde. Under måndagen var vårdnadshavare inbjudna till ett möte, där Daniel Hedlund gav beskedet om att årskurserna från och med 8 januari kommer gå på Väskinde skola.
– För årskurs 6 var timplanen en stor grej. Transporter och så gjorde att de inte riktigt fick den rätta undervisningstiden. Så är det inte riktigt för årskurs 4 och 5. Där handlar det mer om att förutsättningarna för eleverna inte är optimala för att nå kunskapskraven, med tanke på att arbetsmiljön ser ut som den gör, säger Daniel Hedlund och fortsätter:
– Det handlar om allt från mycket frånvaro till att det är svårt att få vikarier och det gör ju att det hackas upp. Det blir ingen kontinuitet i undervisningen när det är så mycket vikarier som inte är utbildade som kommer in. Det blir ingen skola av det hela och man tappar fokuset på utbildningen.
Hade man kunnat lösa problemet genom att anställa fler ordinarie pedagoger?
– Det går inte att tillsätta mer personal. Dels för att det inte finns pengar, dels för att det är orimligt när det finns ett bättre sätt att skapa förutsättningar på en annan enhet inom samma skolområde, säger Daniel Hedlund.
Totalt rör det sig om 16 elever i årskurs 4 och 5 samt en pedagog som nu flyttas till Väskinde. I Stenkyrka skola blir det kvar 38 elever i årskurserna F-3. Daniel Hedlund har blandade känslor kring att Stenkyrka nu står utan ett mellanstadium.
– Jag har ju ett ansvar kring det som är pedagogisk utveckling och det här är ju en del i det. Att jag inte kan stå för den pedagogiska utvecklingen i Stenkyrka skola och då finns möjligheten att lösa det på det här sättet. Utifrån min profession så har jag i stort sett inget val, för det är mitt ansvar att eleverna ska få förutsättningarna att lyckas kunskapsmässigt. Jag lägger inte in så mycket känslor i det utan följer skollagen i de besluten.