Hur ska kollektivtrafiken kunna komma i zonen?

Det är varken krångel eller attityder som håller bussåkandet tillbaka.

Laguppställning som Region Gotland har orealistiska förväntningar på.

Laguppställning som Region Gotland har orealistiska förväntningar på.

Foto: Henrik Radhe

Ledare2024-11-26 11:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Taxan i kollektivtrafiken är på väg att förändras.

Äntligen, skulle man kunna utbrista, om man tror att det kommer att göra en avgörande skillnad.

Helagotland berättar utförligt om hur den nya taxan fungerar och hur den delar in Gotland i två zoner. En zon är Visby och det närmaste omlandet. Den andra zonen är resten av Gotland.

Det var meningen att den här taxan skulle ha beslutats redan i våras, men som Helagotland påpekade stoppades det då i regionfullmäktige. Vill man vara mera utförlig kan man påminna om att det var en minoritet av centerpartister och vänsterpartister som ändå var tillräckligt många för att genomdriva en återremiss av en utförligt processad fråga. Det var en återremiss som var betydligt mindre välmotiverad än den som nyligen applicerades på ishallsbeslutet.

Föreställningen är att denna förenkling av taxesystemet ska stimulera mer resande. Man skulle kunna göra det ännu enklare. Jag ironiserade i våras över att storstäder som Rom och Stockholm kan tillämpa enhetstaxa, medan Region Gotland anser sig behöva zoner, även om de bara är två.

Någon skillnad på marginalen kan denna förenkling kanske åstadkomma, när det gäller omfattningen av resandet. Men jag är rädd att Region Gotland är alltför benägen att tro att man ska kunna påverka resandet utan att genomföra omfattande förändringar av trafiken. Ett annat exempel på det är att man försöker övertala gotlänningarna att åka kollektivt, som om de hade någon onödig generellt negativ inställning till att åka buss.

Så är inte alls fallet, visar det sig i attitydundersökningarna. Gotlänningarna är positiva till kollektivtrafik, mer positiva än invånarna i de flesta andra regionerna.

Att gotlänningarna inte åker kollektivt i högre utsträckning beror snarare på hårda fakta som kollektivtrafikens tillgänglighet och frekvens i en region där de som inte bor i Visby är tämligen väl utspridda.

För att verkligen få många fler än i dag att åka kollektivt skulle man tvingas köra betydligt tätare turer och dessutom i ett linjenätverk som vore betydligt mer finmaskigt. Det skulle bli VÄLDIGT många tomma säten, men fler skulle ha praktiska möjligheter att åka kollektivt. Men det är ju inte en realistisk lösning som vore en vettig användning av samhälleliga resurser.

Det är hos Region Gotland som det behövs en verklig attitydförändring för att få kollektivtrafik och trafikpolitik som är så ändamålsenliga som möjligt.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.