Grönt ljus för nya busspriser – kan börja gälla i vår

Nya biljettpriser för öns kollektivtrafik skulle införas till sommaren. Men planerna stoppades i sista stund av fullmäktige. Snart är det dags för ett nytt försök, efter att förslaget på en ny busstaxa passerat ett första nålsöga på torsdagens regionstyrelse.

Det pågår ett större förändringsarbete för öns kollektivtrafik. Ett nytt system för prissättningen på resorna är ett led i arbetet.

Det pågår ett större förändringsarbete för öns kollektivtrafik. Ett nytt system för prissättningen på resorna är ett led i arbetet.

Foto: Elisabet Andersson

Gotland2024-11-23 05:31

Nyheten i korthet

  • Ett nytt biljettprissystem för bussar på Gotland har godkänts av regionstyrelsen och väntas börja gälla från 1 mars nästa år, förutsatt att regionfullmäktige släpper igenom förslaget.
  • Systemet delar upp ön i två zoner, vilket innebär en prishöjning för kortare resor inom Visby men billigare resor utanför staden.
  • Förändringen är ett försök att förenkla och modernisera det nuvarande systemet, vilket anses vara föråldrat och komplicerat.

Nya biljettpriser i busstrafiken har legat på bordet sedan våren 2023, då kollektivtrafikenheten fick i uppdrag att ta fram ett nytt förslag på ett taxesystem.

Tidigare har en kilometertaxa gällt där bussresan kostat mer ju längre du åker, men under pandemin infördes en tillfällig enhetstaxa – som fortfarande används. Gemensamt för båda modellerna är att de i dag anses föråldrade och krångliga, enligt kollektivtrafikenhetens chef Jyrki Vainio.

– Det måste bli enklare att kliva in i bussen. Man ska inte behöva veta vad hållplatsen man ska till heter, eller hålla koll på avstånd, som i det gamla systemet, säger Jyrki Vainio.

Ett förslag på en ny taxa klubbades i tekniska nämnden i november 2023. Det bygger på att öns kollektivtrafik delas upp i två zoner: Visby med närområde blir zon A, och övriga Gotland zon B.

Jämfört med kilometertaxan, innan pandemin, innebär det nya förslaget att långa resor blir billigare. I den gamla prismodellen kostade en enkelbiljett till Burgsvik 80 kronor (för en fullbetalande vuxen), och skulle med den nya taxan kosta 50 kronor. Och en resenär som kliver på i Visby skulle till exempel betala lika mycket för att åka till Stenkumla som till Sundre.

Men jämför man med dagens biljettpriser, och den tillfälliga pandemitaxan som fortfarande gäller, blir i stort sett samtliga resor dyrare. I stadstrafiken höjs biljettpriset från 20 till 30 kronor (vuxen, fullt pris), i länstrafiken från 40 till 50 kronor. Undantaget från fördyringen är de resor som går en bit utanför Visby, som till Vibble, eftersom den nya stadszonen sträcker sig ända dit.

undefined
Jyrki Vainio, chef för regionens kollektivtrafikenhet, tror att den nya prismodellen på bussarna kommer att bli verklighet från 1 mars nästa år.

Enligt Jyrki Vainio kommer ett nytt biljettsystem inte att öka bussresandet till en början, men att det är ett led i att få fler att åka buss.

– Det är vad vi sen kan erbjuda i form av bättre busslinjer som avgör, men allt hänger ihop och bygger på att vi förenklar den modell vi har i dag.

De nya biljettpriserna skulle ha införts redan till sommaren 2024, men allt försenades efter att regionfullmäktige i slutet av mars i år skickade tillbaka förslaget för vidare utredning.

I oktober låg det nygamla förslaget återigen för beslut i tekniska nämnden. På torsdagens sammanträde i regionstyrelsen fick förslaget ännu en klartecken, och nu väntar behandling regionfullmäktige i december.

Förutsatt att den nya zontaxan ges grönt ljus där, kommer biljettpriserna att börja gälla från och med 1 mars nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!