Ska kryssningsbron trots allt bli överkomlig?

Men det dröjer tydligen till i höst innan någon kommer över den.

Byggprojekt över pågående trafik.

Byggprojekt över pågående trafik.

Foto: Dennis Pettersson

Ledare2025-07-06 09:15
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Mitt favoritexempel att referera till när något projekt tar längre tid än det borde är byggandet av Pentagon. 350 000 kvadratmeter kontor med 28 kilometer korridor, byggt på 16 månader efter att USA drogs in i andra världskriget. Men det är klart att det är skillnad på att skyndsamt bygga något man behöver i krigstid när man släpper på kostnadskontrollen, jämfört med att bygga en gångbro i Visby som man kan klara sig utan.

För övrigt byggde USA 127 hangarfartyg under andra världskriget. Nu tar det fyra år mellan beställning och leverans, när det svenska försvaret behöver drönare.

När Helagotland frågar projektledaren om varför gångbron för kryssningsturister har blivit försenad och kommer att öppna först i höst, så påtalar han att tidsschemat var pressat och att projektet är väldigt komplicerat.

Men bygget startade ju i augusti i fjol! Och komplicerat? Verkligen? En gångbro?

Men för all del. Jag är inte ingenjör, men så mycket vet jag att det ofta är så att det som ter sig enkelt framstår som mer komplicerat ju mer man informerar sig. Det finns dessutom gott om exempel på misslyckade gångbroprojekt i framstående städer.

En ny gångbro i Venedig, Ponte della Costituzione, dömdes snabbt ut som både ful och osäker och en italiensk domstol kallade den för "makroskopiskt vårdslös". Millenniumbron i London fick stängas strax efter att den togs i drift för att den svajade för mycket.

Lägg därtill att bron för kryssningsresenärer i Visby färdigställs medan det passerar trafik fram och tillbaka under bron under byggnadsarbetet.

Så OK, låt gå för att projektet är mer komplicerat än man först skulle kunna tro. Förhoppningsvis saknar bron åtminstone fördyrande barnsjukdomar när den är klar, utan vare sig svajningar eller halkrisker.

Apropå fördyringar så har jag fruktat – ja, till och med förväntat mig – att gångbrons strul och förseningar skulle leda till att den blir betydligt dyrare än tänkt och budgeterat. Men på den punkten ger projektledaren ett lugnande besked:

– Vi har i grunden en budget på 60 miljoner med ett tillägg på 2 miljoner, och just nu pekar det på att vi följer den budgeten även om vi alltid räknar på plus/minus 10 procent vid den här storleken på projekt.

Millenniumbron blev för övrigt cirka 20 procent dyrare än budget. Ponte della Costituzione blev cirka 50 procent dyrare och både arkitekt och konstruktör bötfälldes i domstol. Låt oss slippa sådant. Jag hade ju föredragit en annan lösning på problemet.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.