Okunskap inte det stora hindret för dansk turism

Naturligtvis är det ändå en bra idé att försöka locka fler. Men går framkomligaste resvägen verkligen via färja?

Ett skepp kommer lastat, huvudsakligen med annat än danskar.

Ett skepp kommer lastat, huvudsakligen med annat än danskar.

Foto: Emil Lundberg

Ledare2025-04-11 07:46
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Håller med Destination Gotland och Gotlands Förenade Besöksnäring (GFB) om att fler danskar borde besöka Gotland. Historia och geografi borde göra att det finns förutsättningar för det. Men om Destination Gotland vill tredubbla antalet danska besökare som åker färja till Gotland, från fjolårets 12 800 till 40 000, så finns det tyvärr uppenbara hinder för det. Hinder som inte handlar om bristande kunskaper om Gotlands existens.

Om en dansk vill besöka en ö i Östersjön så finns det ett danskt alternativ. Snabbaste vägen för den som vill resa till Bornholm med färja går via svenska Ystad (även om man kan resa till Bornholm även från Köge och tyska Sassnitz). Om man börjar i Danmark tar det en dryg timme att på bro och bra väg köra de 94 kilometerna till Ystad. Överfarten från Ystad till Rönne på Bornholm tar en timme och 20 minuter.

Från samma startpunkt tar det drygt fyra och en halv timme att köra nästan 400 kilometer till Oskarshamn. Och överfarten tar som bekant sisådär tre timmar.

Men restiden är bara en del av problemet. Det handlar också om pris och tillgänglighet. Om man ska resa från Ystad till Rönne exempelvis den 20/4 – fyra passagerare och en bil – så kostar det från 99 danska kronor. Det blir ungefär 150 svenska dito. Och det finns många avgångar att välja på.

Från Oskarshamn till Visby 20/4 finns det en avgång. På den betalar två vuxna och två barn (3-12) från 2 105 kronor om de har en bil med sig.

Det är viss skillnad.

Danskarna må vara ”en intressant och köpstark målgrupp” – och det är väl många av dem som redan har upplevt Bornholm – men man kan ju ändå skönja några bidragande orsaker till att den danska resenärerna på Destination Gotlands färjor inte var fler än 12 800 i fjol. Och att den kan bli en stor utmaning att försöka tredubbla den siffran.

Det innebär naturligtvis inte att man inte ska försöka. Genom att vända sig till journalister och så kallade ”influencers” kan man skapa uppmärksamhet för Gotland som också kan omsättas i danska resenärer. Men jag är verkligen inte säker på att färjan är rätt fortskaffningsmedel för en sådan turistström av köpstarka danskar som man säger sig vilja ha. Är inte flyg en framkomligare väg till målet både för dansken och för Gotland?

Om inte Destination Gotland är berett att radikalt förändra förutsättningarna för färjeresorna, så klart. Men det verkar inte vara aktuellt.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.