Fler danskar borde besöka Gotland, det är något som både Destination Gotland och Gotlands Förenade Besöksnäring (GFB) är överens om. Därför genomförs nu en reklamkampanj för att locka hit våra grannar.
– Vårt mål är att tredubbla antalet danska resenärer till Gotland, säger Adam Jacobsson.
I nuläget är det tyskarna som toppar listan över utländska resenärer som tar båten till ön, därefter kommer norrmän och först på tredjeplatsen hittas danskarna.
– Danskarna är en intressant och köpstark målgrupp, och vi ser ett ökat intresse för Gotland bland dem även om många danskar fortfarande har svag kännedom om Gotland.
Fjolåret innebar 12 800 danska resenärer till Gotland – en siffra som nu Destination Gotland och GFB alltså vill få upp till närmare 40 000.
Resenärer enligt Destination Gotland är en resande enkel väg, vilket – efter ett förtydligande från Destination Gotland, alltså skulle innebära cirka 20 000 danskar.
För att lyckas med detta har GFB tagit fram sen lista med särskilt spännande resmål på Gotland, från naturreservat till restauranger. Ett tiotal danska journalister och influencers kommer sedan under våren ta del av dessa och förhoppningen är att det ska leda till ett ökat sug efter ett besök till Gotland i hemlandet.