Konserten ”Från ö till ö” på söndag är ett försök att sammanfatta Emilio Estradas musikaliska värld. En konsert räcker dock inte. Det skulle behövas ett par till för att beskriva den musikaliska resa som började med att han som nioåring valdes ut för att få musikutbildning i Havanna. Sovjetunionens stöd till Kuba, och Emlios studieresultat i Havanna, ledde till att han fick möjlighet att åka till Ukraina för att vidareutbilda sig i Odessa. Därifrån gick resan vidare i form av en flykt, som via Armenien och Finland slutade med att han kom till Sverige 1991.
LÄS MER: Violinen blev hans räddning undan kriget
Under den resan har Emilio Estrada samlat musikaliska referenser. I bagaget hemifrån Havanna finns den klassiska skolningen, och Emilio vill gärna lyfta fram den klassiska kubanska musiken. En viktig del av söndagens konsert är uruppförandet av Enrique Gonzales Mánticis ”Konsert nr 2”.
– Det finns väldigt mycket fin klassisk musik från Kuba. ”Konsert nr 2” skrevs 1957. Jag har kollat, men det finns inget som tyder på att musiken framförts tidigare. Jag fick noterna 1988 och har väntat på ett tillfälle att få framföra musiken, säger Emilio Estrada och berättar att Bo Wannefors arrangerat två satser för att passa violin och Gotlandsmusikens orkester.
– Det är romantisk musik. Andra satsen är mycket vacker, tillägger han.
Dominique dirigerar söndagens konsert. Han och Emilio Estrada har spelat tango tillsammans tidigare, och Emilio räknar med att de kan bjuda på ett smakprov av den genren under söndagseftermiddagen.
– Jonas spelar bas, och vi spelade tillsammans med Rolando Pomo, du vet han med ”Pomos piano” i tv, säger Emilio Estrada.
En annan musikalisk influens som får plats i konsertprogrammet är den romska musiken. Den hörde Emilio Estrada i Ukraina, och möjlighet att utforska den dök upp när han fick spela tillsammans med Hans Caldaras i Stockholm.
LÄS MER: Gotlänningar gör musik till svenska storfilmen
Jazz och improviserad musik blev en ny bekantskap när Emilio Estrada kom till Sverige. Under tre år ingick han i Djangos Quattro, som spelade musik av gitarristen Django Reinhardt. I hans franska hotkvintett var fiolen ett viktigt soloinstrument.
– I början kunde jag inte improvisera, så jag skrev ner mina solon på noter, berättar Emilio Estrada som numera improviserar fritt utan notblad.
– Djangos Quattro återförenades i höstas för en konsert. Jag hoppas att vi kan göra det igen på Gotland, tillägger han.
Den 10 mars hålls en hyllningskonsert i Kuba för att uppmärksamma att det är 160 år sedan kompositören och dirigenten José Marin Varona föddes. José var Emilio Estradas farfar.
Även hans far Julio Emilio Estrada Marin var en framstående musiker på Kuba, med trumpet som huvudinstrument. Det ser ut som om det musikaliska arvet går vidare. Till konserten på söndag kommer Emilios dotter Julia Estrada för att bjuda på kubansk musik på piano.
Konserten kommer även att visa dans. Många kallar all kubansk dans för salsa, men att det finns bolero, mambo och flera olika varianter kommer Eusebio Crespo och hans dotter Angelica att visa.
Under många år har Emilio Estrada arbetat som pedagog. Nu tar han emot elever i hemmet i Visby, och under en del av konserten på söndag kommer de att bjuda på både irländsk och kubansk musik.
– Så måste jag ha med lite gotländska också. Jag kommer att spela några gotländska polskor, säger Emilio Estrada.