Vi behöver ta hänsyn till buller och avgaser i Visby

Svar till Jan Alamo, angående insändaren ”Att välja Gutebacken är klimatsmartare än färjeleden”.

”Det främsta syftet med att förbjuda genomfart vid Gutevägen är att fordonsförare som ska från hamnen och norrut ska välja att köra färjeleden istället för igenom Visby”, skriver

”Det främsta syftet med att förbjuda genomfart vid Gutevägen är att fordonsförare som ska från hamnen och norrut ska välja att köra färjeleden istället för igenom Visby”, skriver

Foto: Nils Stahle

Insändare2025-03-27 10:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teknikförvaltningen har utrett möjligheten att ersätta nuvarande fyrvägskorsning med en cirkulationsplats (rondell). Utredningen visade att en cirkulationsplats (rondell) inte ryms inom befintligt vägområde och att det skulle krävas en ändring av nuvarande detaljplan samt markintrång och innebära betydande byggkostnader.

När det gäller avgasutsläpp så betyder en längre bilresa mer utsläpp, men vi behöver också ta hänsyn till buller och avgaser i Visby centrum, för de som bor och besöker staden. Det är en balansgång. Det främsta syftet med att förbjuda genomfart vid Gutevägen är att fordonsförare som ska från hamnen och norrut ska välja att köra färjeleden istället för igenom Visby. 

Det finns mer att läsa om Gutevägen här:

Åtgärder korsningen Gutevägen-Söderväg i Visby | Region Gotland