Att välja Gutebacken är klimatsmartare än färjeleden

Gutebacken med genomfartsförbud. ”De som väljer att köra färjeleden, istället för den kortare sträckan uppför Gutebacken, medverkar till avsevärd ökning av avgasutsläpp”, skriver Jan Alamo.

Gutebacken med genomfartsförbud. ”De som väljer att köra färjeleden, istället för den kortare sträckan uppför Gutebacken, medverkar till avsevärd ökning av avgasutsläpp”, skriver Jan Alamo.

Foto: Henrik Radhe

Insändare2025-03-21 17:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gotlänningarna ska vänja sig vid förändringen att den livsfarliga korsningen i Visby består.

Nu tar Therese Bendelin, chef på Region Gotlands park- och trafikavdelning till argumentet avgasutsläpp för att slippa återställa trafikljus vid den livsfarliga korsningen Söderväg – Guteväg.

De som väljer att köra färjeleden, istället för den kortare sträckan uppför Gutebacken, medverkar till att det istället blir en avsevärd ökning av avgasutsläpp, som jag ser det. Detta eftersom avståndsskillnaden mellan alternativen är hela 1,2 kilometer. 
Att välja Gutebacken är klimatsmartare. 

I höstas föreslogs på insändarsidan att bygga en rondell i den livsfarliga korsningen istället för trafikljus. 
Har Therese Bendelin funderat på en sådan lösning?