Straffa inte Gotland med en besöksavgift

Hellre en dialog för att hitta andra lösningar!

Det finns andra sätt att förhålla sig till besökare än att avgiftsbelägga dem.

Det finns andra sätt att förhålla sig till besökare än att avgiftsbelägga dem.

Foto: Emil Lundberg/arkiv

Insändare2024-09-14 09:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en insändare publicerad på Helagotland.se 7 september beskriver regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) de två basnäringarna – besöksnäringen och lantbruket – som helt avgörande för Gotland.
Hon klargör att de bidrar till varandra och att de utgör en förutsättning för en levande landsbygd, ett stort utbud i Visby året runt och ett starkt näringsliv. 

Det kan vi inte annat än instämma i. De gotländska företagen är en motor för öns utveckling och skapar arbetstillfällen, innovationer och attraktionskraft för både besökare och boende.
Besökarna leder också till behov av ökad service. Men att ”vinsterna från ökad omsättning landar i företag och bolag och bolagsskatten går till staten” är att se alltför snävt på besöksnäringen. Arbetstillfällen som skapas, såväl året runt-jobb som sommaranställningar, leder till att fler betalar skatt som går till den regionala verksamheten. Om besöksnäringen växer så växer även Region Gotlands skatteintäkter.

Meit Fohlin förespråkar en så kallad besöksavgift (i folkmun kallad turistskatt) på 100 kronor vardera för den en miljon besökare som kommer till ön varje år. Enligt skribentens räkneexempel skulle det ge 100 miljoner i intäkter till Region Gotland.
Som företrädare för öns näringsliv anser Tillväxt Gotland att det skulle vara skadligt att lägga ytterligare en kostnad på våra besökare, som redan har betalat mycket för sin vistelse här. 

Den skulle drabba både besöksnäringen där sommarsäsongen är helt avgörande och det övriga näringslivet på Gotland som på olika sätt får del av att fler människor befinner sig på ön.
En besöksavgift spär ytterligare på en redan negativ debatt och vi ser hellre ett ökat fokus på hur vi skapar en hållbar besöksnäring året om.

Tillväxt Gotland ser positivt på en dialog kring varumärket Gotland och hur vi tillsammans kan verka för en hållbar turism. 

Vi tror att ett sådant samtal skulle leda till en positiv samsyn där näringslivet, politiken och boende på ön hittar vägen framåt mot vårt gemensamma mål – att vi fortsatt ska vara en stolt, attraktiv och välkomnande destination för våra besökare och en bra plats att leva på.