Tack för att du delar dina synpunkter och erfarenheter med oss. Vi förstår och beklagar den frustration som den fördröjda vattenmätarinstallationen har orsakat dig.
Sedan 2014 har Region Gotland arbetat med att installera fjärravlästa vattenmätare. Dessa mätare läser automatiskt av vattenförbrukningen, vilket tar bort behovet av manuell avläsning. Detta underlättar för fastighetsägare att följa sin vattenanvändning och främjar en mer hållbar vattenförbrukning.
Under hösten 2023 ställdes vi inför en oförutsedd händelse då ett utbrott av Clostridium perfringens inträffade. Detta krävde omedelbara åtgärder och resurser för att utreda och hantera situationen, vilket tyvärr påverkade vår planerade verksamhet, inklusive schemalagda vattenmätarbyten. Region Gotland jobbar med bemanningen för att komma ifatt.
Enligt vattentjänstlagen och våra allmänna bestämmelser (ABVA) är det fastighetsägarens ansvar att säkerställa att mätarplatsen uppfyller vissa krav för att vi ska kunna byta vattenmätaren på ett säkert sätt. När du som fastighetsägare anlitar en behörig entreprenör för att förbereda för installationen är det viktigt att den anpassar platsen för vattenmätarens plats. Om mätarplatsen inte uppfyller dessa krav vid det planerade bytet, kan vi tyvärr inte utföra arbetet, vilket leder till ett förgävesbesök som medför en avgift. Vi förstår samtidigt att kostnaden för ett förgävesbesök kan upplevas oberättigad, särskilt när Region Gotlands installation försenats.
Återigen, vi beklagar de olägenheter som detta har orsakat och tackar för ditt tålamod. Din feedback är värdefull för oss och hjälper oss att förbättra våra tjänster.