En och annan känner förstås igen skogsvaktare Erik Gotthard Söderbergs VW-bubbla. Han köpte den i slutet av 1940-talet och han körde den i 20 år. Skogvaktaren ska ha varit särskilt nöjd med fjädringen på bilen, Söderberg körde en hel del på skogsvägar under 50- och 60-talet.
– Just denna bubbla är helt unik då den bara körts av en ägare och befunnit sig på en och samma ö i 70 år. Den är i normalt brukskick och har aldrig varit rostskadad, men omlackerad några gånger. Motor och växellåda är helt original från 1949, säger Michael Luft, ansvarig för Bilweb Auctions, som fått i uppdrag att sälja bilen.
LÄS MER: Roadhogs Gotland med sina veteranbilar
Bilen har stått i Bilcitys lunchrestaurang i närmare 50 år. Volkswagen-handlaren köpte nämligen tillbaka bilen från skogsvaktaren Söderberg. Nu är den till salu igen.
– Vi vill veta vad den är värd i alla fall. Sedan får vi se om vi säljer den, säger Claes Åberg vid Bilcity.
Bubblan med registreringsnummer I3260 har inte varit igång på många år, men den väntas snart rulla på Visbys gator igen. På tisdagen arbetade tekniker med motorn för att få igång den.
Värderingsfirman kommer att hålla en webauktion där bilen sannolikt kommer att säljas. Bilen värderas till hisnande 700 000 kronor. Det är lika exakt lika mycket som en Tesla Model S P85D med fyrhjulsdrift från 2015 säljs för hos en bilhandlare i Karlstad. Den uppgivna tiden för 0-100 km/h är 3,3 sekunder för Teslan.
De värdena är förstås långt från vad Erik Gotthards bubbla presterar. Det nostalgiska värdet för den gotländska bilen är förstås desto större.
– Det är just den biten som är betydelsefull här förstår jag. Det ska bli spännande att se vad vi kan få den, säger Claes Åberg.
SE KLIPPET: Här rullar Snäckbussen – 70 år senare
Han är i dag ägare till det bolag som i sin tur äger VW-bubblan. Kuriosa: Claes Åbergs första bil var en VW-bubbla av 1965 års modell.
Volkswagen typ 1 började tillverkas i under nazisttiden i Tyskland, men knappt 100 bilar byggdes före kriget. Den fick trots det smeknamnet "Hitlerkälke" i folkmun. Produktionen återupptogs 1946 och bilen kom att tillverkas i många olika versioner och är fortfarande världens mest tillverkade bil, över 25 miljoner exemplar har byggts. Sista bilen rullade av bandet den 30 juli 2003 och då hade modellen funnits i produktion under 68 år.